maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 december 2020

VDL Groep werkt aan nieuwe generatie elektrische Citea stadsbussen

VDL Groep werkt aan een nieuwe generatie elektrische VDL Citea stadsbussen. De nieuwe modellen worden in 2021 gepresenteerd en stoten geen schadelijke stoffen uit.

Met het oog op gewichtsverdeling, stabiliteit en passagierscapaciteit is het batterijpakket van de nieuwe elektrische modellen standaard in de vloer van de bus verwerkt. Ook is de nieuwe Citea stadsbussen onder meer voorzien van een nieuwe composieten zijwandconstructie. Deze is 15% lichter dan een conventionele zijwand. In combinatie met het gebruik van andere lichtgewicht onderdelen, efficiënte componenten, een goede isolatie, een aerodynamisch ontwerp en energiebeheer dringt dit het energieverbruik van het voertuig met 30% terug.

Details nog niet bekend

Details over het voertuig zijn nog niet bekend. VDL Groep kondigt aan de komende tijd via social media meer details aan te kondigen. De nieuwe stadsbussen worden volgend jaar op de internationale beurs Busworld in Brussel voor het eerst getoond.

VDL Groep gaat de nieuwe Citea’s in zowel Nederland als België bouwen. De organisatie wijst hierbij op het streven naar duurzame mobiliteitsoplossingen, wat in beide landen een belangrijke pijler vormt van de klimaatstrategie. Door in te zetten op lokale productie wil VDL Groep de hoogwaardige maakindustrie op het gebied van kennis, innovatie en productie in West-Europa behouden en versterken. “De maakindustrie heeft toekomst in Europa, Europa heeft toekomst door de maakindustrie”, stelt VDL Groep.

‘Nieuwe concept met dezelfde naam’

Directeur Henk Coppens van VDL Bus & Coach: “De naam VDL Citea blijft hetzelfde, het concept van de bus is compleet vernieuwd en volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn. De nieuwe generatie Citea’s, die zal bestaan uit 4 lengtevarianten, voldoet aan elke mogelijke vraag uit de markt: elk model biedt een oplossing zonder compromissen op het gebied van duurzaamheid, technologie, bereik, passagierscomfort, capaciteit, ergonomie, flexibiliteit, veiligheid en Total Cost of Ownership.”

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Ondanks dat de bussen-industrie door de coronacrisis te maken heeft met stevige tegenwind, zijn wij met volle overgave doorgegaan met de ontwikkeling van dit nieuwe OV-platform. We hebben er veel vertrouwen in dat we met deze stap een grote sprong voorwaarts maken op onze ‘slimme mobiliteit’-strategie: design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom en ‘mobility as a service’.”

Al langer actief met elektrische stadsbussen

VDL Groep presenteerde in 2013 zijn eerste elektrische stadsbus: de VDL Citea SLF-120 Electric. Vijf exemplaren van dit model zijn in april 2015 geleverd aan Stadtwerke Münster. Eén werd geleverd als onderdeel van het SEB-project, gericht op snellaadsystemen voor elektrische bussen in het openbaar vervoer. De andere vier modellen zijn geleverd aan het ZeEUS project (Zero Emission Urban Bus System), dat wordt gecoördineerd door UITP, de internationale associatie van openbaar vervoer. Deze voertuigen zijn voorzien van een snellaadsysteem. Een robotarm is verwerkt in het dak van de bus en maakt automatisch contact met het laadsysteem van de bus.

Ook in Nederland wordt gebruik gemaakt van de SLF 120 Electric. Onder meer in Amsterdam, Den Bosch, Maastricht, op de Waddeneilanden en in Zuidoost-Friesland rijden de elektrische stadsbussen. Een waterstofversie van de SLF 120 is in gebruik Hoeksche Waard. Ook in sommige andere Nederlandse steden zijn andere elektrische stadsbussen van het bedrijf in gebruik, waaronder de LLE 99 Electric, de LLE 115 Electric, de SLFA 180 Electric en SLFA 181 Electric.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven