De EU’s Sustainable and Smart Mobility Package die onlangs door de Europese Commissie is gepubliceerd is te ambitieus, stelt ACEA. Algemeen directeur Eric-Mark Huitema waarschuwt dat het streven naar 30 miljoen emissieloze voertuigen op de Europese wegen in 2030 ver van de realiteit staat.
Zo blijkt uit eigen onderzoek van ACEA dat in 2019 op EU-wegen 243 miljoen passagiersvoertuig reden. Het aandeel van emissieloze voertuigen is met 615.000 stuks slechts 0,25%. Het gaat hierbij zowel om elektrische voertuigen als voertuigen op basis van een brandstofcel. “Om aan de doelstelling van de Commissie te voldoen, moet het aantal emissieloze voertuigen in circulatie in slechts tien jaar tijd vervijftigvoudigen”, aldus Huitema.
“Ondanks investeringen van de industrie in dergelijke voertuigen en hun groeiende marktaandeel, zijn niet de juiste omstandigheden beschikbaar om een dergelijk grote sprong te maken.” Zo wijst Huitema erop dat een brede beschikbaarheid van laad- en tankinfrastructuur van cruciaal belang is, zowel voor passagiersvoertuigen als vrachtverkeer. Ook de Europese Commissie erkent dit.
“De Europese Commissie zou zijn ambitieniveau voor het uitrollen van laadinstructuur in de EU moeten afstemmen met zijn ambitie om de CO2-emissies van voertuigen terug te dringen. Het is simpel: hoe hoger klimaatdoelstellingen worden, hoe hoger de doelstellingen voor oplaadpunten en tankstations zouden moeten zijn. Helaas zien we op Europees niveau een mismatch tussen deze twee elementen”, waarschuwt de algemeen directeur van ACEA.
Zo streeft de Europese Commissie ernaar in 2030 drie miljoen openbare laadplekken beschikbaar te hebben in de EU. ACEA wijst erop dat dit er vorig jaar nog geen 200.000 waren. Dit aantal moet daarom in 11 jaar tijd vervijftienvoudigen. ACEA-leden roepen de EU daarom op nationale overheden te stimuleren meer te investeren in oplaad- en tankinfrastructuur, als onderdeel van een review van de Alternative Fuels Infrastructure Directive (AFID).
“Ervaring laat zien dat een vrijwillige aanpak voor deze infrastructurele doelstellingen niet werkt”, zegt Huitema. “Hoewel sommige EU-landen zeer actief zijn, hebben andere weinig tot niets gedaan. De AFID review moet bindende infrastructurele doelstellingen voor lidstaten omvatten.”
Naast infrastructuur zijn ook andere instrumenten nodig om consumenten te stimuleren de overstap te maken naar emissievrije mobiliteit. Denk hierbij aan agressievere carbon pricing, de voortzetting van vernieuwingsprogramma’s voor voertuigen en ondersteunende maatregelen voor het herscholen van werknemers ter ondersteuning van de transformatie van de sector.
De gemiddelde auto in Europa is op dit moment bijna 11 jaar oud. ACEA wijst erop dat het verduurzamen van voertuigen ertoe leidt dat nieuwe auto’s voor veel Europeanen duurder worden. Dit terwijl zij door de economische impact door COVID-19 op dit moment juist minder te besteden hebben. ACEA waarschuwt dat dit de gemiddelde leeftijd van voertuigen kan laten stijgen en daarmee de vernieuwing van het Europese wagenpark kan vertragen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel