Een binnenvaartschip kan behoorlijk wat brandstof besparen als het een extra scherpe schroefrand heeft. Het is onder andere dit voordeel dat van Jooren Scheepsschroeven, een bedrijf uit Dordrecht, de afgelopen jaren zo’n succes heeft gemaakt.
In het interview op AD.nl komt John Vermeulen aan het woord, de bedenker van een speciale slijpmanier, dat resulteerde in de Groene Schroef Rand. Door een extra scherpe rand te slijpen heeft de schroef minder weerstand bij het ronddraaien in het water. Daardoor zijn er minder schroefomwentelingen per minuut nodig voor dezelfde vaarsneheid. Dat levert liters aan brandstofbesparing op. Bovendien maakt de schroef veel minder geluid.
Bij Jooren Scheepsschroeven, het bedrijf dat John samen met zijn vrouw en zwager runt, berekenden ze dat een gemiddeld binnenvaartschip, afhankelijk van de vorm van het schip, met een extra scherpe schroefrand, tussen de drie en zeven procent brandstof per maand uitspaart.
In het AD vertelt John hoe hij de ontdekking per toeval deed. Hij werkt al dertig jaar in het familiebedrijf en tijdens het slijpen moest hij denken aan een gesprek dat hij eerder had met een schipper. Daarin bespraken ze of het voordelen zou hebben om de rand van de schroef scherper te maken. Puur op gevoel sleep Vermeulen een extra scherpe rand aan het blad. De schipper die het testte was enthousiast, met name omdat het veel rustiger was in de woning aan boord. Daarna vond Vermeulen meer schippers bereid om proefpersoon te zijn.
Na een tijdje werd de scherpere schroef aan een echte serieuze test onderworpen, bij Dynamic Maritime Test Facility in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. in een buis vol water lieten ze een ‘normale’ schroef op volle toeren draaien en daarna de schroef die door Vermeulen bewerkt was. Daaruit bleek dat de scherpe schroef soepeler door het water ging. “Ik denk dat het met boven- en onderdruk te maken heeft”, vertelt Vermeulen op AD.nl. “Door de rand verder af te slijpen wordt de stroming op het water op een positieve manier veranderd. Dat levert dus minder geluid op en zorgt ervoor dat het schip minder brandstof nodig heeft om toch vooruit te komen.” Extra testen in Spanje bevestigden de voordelen van de Groene Schroef Rand, waarna subsidie voor de innovatie werd aangevraagd door Jooren Scheepsschroeven. Een nieuw product werd zo geboren. ‘De rand slijpen we puur op het zicht”, zegt Vermeulen, “maar ik bekijk elke schroef die de deur uitgaan nauwkeurig. De kwaliteitscontrole is heel belangrijk.”
De komende tijd zal het bedrijf de innovatie verder uitrollen en breder inzetten.
Bron: AD.nl – Foto’s: YouTube Jooren.