De eerste honderd exemplaren van de Xpeng G3 zijn eerder deze maand geleverd aan klanten in Noorwegen. Het is de eerste stap van de Chinese fabrikant van elektrische auto’s op de Europese markt. Het bedrijf wil ook in andere Europese landen actief worden.
Xpeng is een Chinese autofabrikant dat zijn hoofdkantoor heeft gevestigd in het Chinese Guangzhou. Het bedrijf beschikt daarnaast over vestigingen in Beijing, Shanghai en het Amerikaanse Silicon Valley. Xpeng richt zich specifiek op de ontwikkeling van voertuigen die geïntegreerd zijn met internet, kunstmatige intelligentie en autonome rijsystemen.
De Xpeng G3 is een elektrische SUV die in Noorwegen beschikbaar is voor 358.000 Noorse kronen, omgerekend zo’n 33.700 euro. Het voertuig biedt een actieradius van 520km NEDC of 451km WLTP. De 66kW accu kan met behulp van een wisselstroomlader in 43 minuten worden opgeladen van 30% tot 80%.
De G3 levert een vermogen van 145kW en koppel van 300Nm. Hiermee haalt het voertuig een topsnelheid van 170 km/u en accelereert de G3 in 8,6 seconden naar de 100 km/u. Het voertuig heeft een leeggewicht van 1.609kg en biedt ruimte aan 380 liter bagageruimte, of 760 liter indien de achterstoelen worden neergeklapt. De G3 kan vijf passagiers vervoeren.
In Noorwegen wordt het voertuig geleverd met een Engelstalige interface. De G3 is leverbaar in twee versies: Smart en Premium. De Premium-versie is 78mm hoger dan de Smart-versie, wat te danken is aan de aanwezigheid van een 360 graden camera op het dak. Deze camera maakt het mogelijk via handgebaren met het voertuig te communiceren.
De Smart-versie beschikt niet over deze camera. Hierdoor kan de variant worden voorzien van dakdragers, iets wat bij de Premium-versie niet mogelijk is. Andere verschillen zijn onder meer de inklapbare en verwarmbare spiegels, die op de Premium-versie voorzien zijn van een geheugenfunctie. Ook is de G3 Premium voorzien van een interieur van nappaleer, terwijl de G3 Smart een kunstlederen bekleding heeft. De Smart moet het daarnaast stellen zonder de geventileerde bestuurdersstoel van de Premium.
De G3 is voorzien van het rijhulpsysteem XPILOT, dat onder meer in staat is wegen, voertuigen, voetgangers en obstakels op de weg te herkennen. Het systeem kan onder meer de snelheid automatisch aanpassen aan zowel verkeersomstandigheden als verkeersregels, reduceert automatisch de snelheid van een voertuig bij het benaderen van een bocht, geeft informatie over de wegomstandigheden en kan het voertuig op basis van wegmarkeringen op een rijbaan centreren.
Ook kan het systeem de G3 zelfstandig parkeren; Xpeng meldt dat het voertuig overweg kan met ongeveer 70% van alle parkeersituaties. Denk hierbij aan gemarkeerde en ongemarkeerde parkeerplekken, en fileparkeren.
China is voor Xpeng veruit de belangrijkste afzetmarkt. Het bedrijf wil zich echter ook op andere markten gaan richten, waaronder de Europese markt. Het bedrijf meldt ‘actief mogelijkheden in andere volwassen EV-markten met ondersteunende overheidsbeleidsmaatregelen, geavanceerde EV-infrastructuur en een hoog EV-bewustzijn als markten met de hoogste prioriteit’ te onderzoeken. Xpeng wil binnen twaalf maanden ook zijn tweede productiemodel – de elektrische sportsedan P7 – op de Europese markt brengen.
He Xiaopeng, CEO en voorzitter van Xpeng: “De klantleveringen van deze week in Noorwegen vormen een belangrijke mijlpaal in de ambitie van Xpeng om een echt internationaal smart EV-merk te worden. Onze lancering in Europa komt precies op het moment dat consumenten in steeds grotere aantallen overschakelen op duurzamer persoonlijk vervoer, en op een kantelpunt waarbij regeringen over de hele wereld hun inspanningen voor nulemissie opvoeren. We kijken ernaar uit om een belangrijke aansturende factor te zijn bij het versnellen van die overgang.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel