Stedelijke luchtmobiliteit, ook wel Urban Air Mobility (UAM) genoemd, maakt het mogelijk steden duurzamer en slimmer te maken. Denk hierbij aan de inzet van luchttaxi’s voor personenvervoer en drones voor het vervoeren van vracht of voor ondersteuning in noodsituaties. Het Europese project AMU-LED wil in 2022 een veilige integratie van drones demonstreren in een stedelijke omgeving in Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
AMU-LED staat voor ‘Air Mobility Urban – Large Experimental Demonstrations’. Het gaat om een Horizon 2020-project van de Europese Commissie, met als doel het demonstreren van een veilige integratie van verschillende soorten drone-operaties in het luchtruim van steden.
17 partijen uit Europa en de Verenigde Staten zijn bij het project betrokken. Het consortium bestaat uit Airbus, AirHub, Altitude Angel, ANRA Technologies, Boeing Research & Technology-Europe, FADA-CATEC, Cranfield University, EHang, ENAIRE, de gemeente Amsterdam, INECO, ITG, Jeppesen, NLR, Space53 en Tecnalia. Het project wordt gecoördineerd door everis.
Met behulp van praktijkgerichten testen en simulaties willen de betrokken partijen onderzoeken hoe met behulp van UAM:
De testen en demonstraties die AMU-LED gaat uitvoeren leveren gegevens op, op basis waarvan het initiatief informatie wil aanleveren aan regelgevende instanties. Denk hierbij aan de European Union Aviation Safety Agency (EASA), het Europese Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart.
Senior R&D Manager Henk Hesselink is namens NLR betrokken bij het project als technical manager: “Een van de betrokken partners laat nu al in China toeristen een rondvlucht maken in een drone die bestuurd wordt vanaf de grond. Er moet nog veel geregeld worden, maar zo concreet zouden wij het ook willen maken: zonder meevliegende piloot, personen en vracht vervoeren gecoördineerd in U-space – een in hoge mate geautomatiseerde luchtverkeersleiding voor drones.”
De partijen willen op termijn op locaties in drie verschillende landen demonstraties realiseren: Santiago de Compostela in Spanje, Cranfield in het Verenigd Koninkrijk en Amsterdam, Rotterdam en Enschede in Nederland. Naar verwachting omvatten de testen en demonstraties die binnen AMU-LED worden uitgevoerd meer dan 100 vlieguren. Ook worden verschillende soorten drones en dronevluchten gecombineerd met het oog op verschillende scenario’s, usecases en toepassingen. Denk hierbij aan vluchten met luchttaxi, vrachtvervoer, levering van medische apparatuur, inspectie van infrastructuur, politietoezicht en ondersteuning van hulpdiensten.
“Wereldwijd wordt UAM een hot item. Zelfs onze Nederlandse minister van IenW (red: Infrastructuur & Waterstaat) noemde in haar opening van de laatste Amsterdam Drone Week de luchttaxi’s die mogelijk boven de Nederlandse steden gaan vliegen. Wij kunnen als drone-innovatiecluster niet wachten om daadwerkelijk in de praktijk met deze nieuwe technologie aan de slag te gaan. We voorzien goede kansen voor Nederlandse ontwikkelaars om hierin een internationale marktpositie op te bouwen, mits we in dit project kunnen aantonen dat dat veilig en verantwoord kan”, aldus Marc Sandelowsky van drone innovatie- en testcenter Space53.
“Het AMU-LED project vormt een prachtige kans om de meerwaarde van UAM voor de maatschappij te laten zien en brengt nieuwe technieken als 5G, kunstmatige intelligentie en drones samen. We kijken er naar uit om te laten zien wat de Nederlandse drone-industrie in huis heeft”, zegt Stephan van Vuren, Co-Founder bij drone softwareontwikkelaar en adviesbureau AirHub.
Auteur: Wouter Hoeffnagel