De hoeveelheid aluminium in auto's die in Europa worden geproduceerd stijgt. In een auto is in 2019 gemiddeld bijna 180 kg aluminium verwerkt, wat 20% meer is dan in 2016. Naar verwachting zet deze trend door tot bijna 200 kg aluminium in 2025.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Aluminum Content in Cars’, dat door DuckerFrontier is uitgevoerd in opdracht van de Europese branchevereniging voor de aluminiumindustrie European Aluminium. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat in elektrische voertuigen en plugin hybrids aanzienlijk meer aluminium wordt gebruikt dan in het gemiddelde voertuig.
De voorkeur van autofabrikanten voor aluminium is volgens het onderzoek in belangrijke mate toe te wijzen aan het lichte gewicht; door het gewicht van een voertuig te beperken wordt een voertuig energie-efficiënter en het brandstofverbruik lager. Dit helpt onder meer de impact op het milieu terug te dringen. Tegelijkertijd is het materiaal sterk en bij een ongeluk in staat energie te absorberen om de inzittenden te beschermen. European Aluminium stelt dat aluminium auto-onderdelen hierdoor veiliger zijn dan stalen varianten, terwijl zij 50% lichter zijn.
“Aluminium is een echte enabler voor elektromobiliteit. De combinatie van aluminium plaatmateriaal, extrusie en gieten levert de perfecte oplossing op voor elektrische voertuigen. Zowel voor het beschermen van batterijen en het reduceren van het gewicht van voertuigen om de prestaties of het bereik te verbeteren”, licht Dieter Höll, bestuursvoorzitter van de Automotive & Transport Board van European Aluminium, toe.
Het elektrificeren van auto’s is dan ook een belangrijker drijver achter het groeiende gebruik van aluminium in auto’s. Het materiaal wordt in allerlei componenten verwerkt, variërend van behuizingen voor accu’s en elektromotoren tot de volledige carrosserie. De hoeveelheid aluminium die in een voertuig wordt verwerkt verschilt per segment. In 2025 bedraagt dit tenminste 2,9 kg voor voertuigen in het A-segment en tot 38 kg in het D-segment.
European Aluminium wijst ook op de nauwe samenwerking tussen bedrijven uit de aluminiumindustrie en autofabrikanten om nieuwe materialen te ontwikkelen. Zo zijn in de afgelopen twee decennia honderden nieuwe legeringen ontwikkeld om aan de behoeften van autofabrikanten te doen. Deze behoeften variëren van een grotere sterkte en betere vormbaarheid tot een groter vermogen om energie te absorberen. Tegelijkertijd wordt aluminium ook gebruikt in innovaties die helpen de transitie naar elektrisch rijden te maken, zoals oplaadstation, stroomkabels en windmolenparken.
In het rapport komt ook naar voren dat de autoproductie in Europa de komende jaren gaat stijgen. Waar het aantal geproduceerde voertuigen naar verwachting dit jaar nog terugloopt van 16,8 miljoen stuks in 2018 tot 16,7 miljoen stuks dit jaar, stijgt dit aantal vanaf 2020 met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 1,54% tot 18,3 miljoen stuks in 2025. Volkswagen is met afstand de grootste fabrikant met meer dan twee miljoen geproduceerde voertuigen. Mercedes-Benz, Audi, BMW en Ford volgen.
Daarnaast voorspelt de branchevereniging dat de productie van elektrische voertuigen – inclusief plugin hybrids – de komende jaren hard groeit. Tot 2025 groeit de productie naar verwachting met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 33,1%. Waar dit jaar nog 597.420 elektrische voertuigen van de band rollen, zijn dit er volgens het onderzoek in 2025 3.324.607 stuks.
Een samenvatting van het onderzoeksrapport is hier beschikbaar.