Autonome taxi vervoert passagiers in Duitse steden

Het KIRA-project van Deutsche Bahn en Rhein-Main-Verkehrsverbund
Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
02 juni 2025
3 min

Passagiers kunnen zich in de Duitse steden Langen en Egelsbach, in de omgeving van Frankfurt, laten vervoeren met een autonome taxi. De shuttles navigeren volledig autonoom en bepalen daarbij zelf hun route. Wel is met het oog op de veiligheid een mens achter het stuur aanwezig, die indien nodig kan ingrijpen.

Het gaat om een project van Deutsche Bahn (DB) in samenwerking met de Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV). De partijen introduceren hiermee de eerste dienst met robotaxi’s op Europese bodem. Het initiatief heet KIRA, wat staat voor ‘Künstliche Intelligenz-basierter Regelbetrieb von autonomem On-Demand-Verkehr’.

Level 4 autonomie

De shuttles die als onderdeel van het project in Langen en Egelsbach rijden zijn autonome voertuigen met automatiseringsniveau Level 4. Dit betekent dat de voertuigen zich binnen een vooraf gedefinieerd gebied autonoom kunnen voortbewegen, zonder dat input van de bestuurder nodig is.

De voertuigen rijden in gebieden die normaliter worden bediend door de regionale ov-bedrijven en projectpartners HEAG mobilo en Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach (kvgOF). De shuttles rijden daarbij tussen het reguliere verkeer, waarbij zij snelheden tot 130 kilometer per uur kunnen bereiken. De betrokken partijen benadrukken dat het autonome voertuig alle rijmanoeuvres van het voertuig bepaalt.

Menselijke bestuurder aanwezig

Met het oog op de veiligheid is tijdens iedere rit een menselijke bestuurder aanwezig. Daarnaast worden de rijmanoeuvres van de voertuigen op afstand vanuit een controlecentrum gemonitord en bewaakt door personeel. Passagiers kunnen vanuit het voertuig met een druk op de knop contact opnemen met het controlecentrum. Ook staat een technisch team paraat, dat bij eventuele incidenten of onvoorziene omstandigheden te hulp kan schieten.

De gebruikte shuttles zijn NIO ES8-voertuigen, die zijn voorzien van een autonoom rijsysteem van Mobileye. De voertuigen zijn elektrisch aangedreven en bieden een bereik van 400 kilometer. In de configuratie die tijdens KIRA wordt ingezet biedt de NIO ES8 ruimte aan drie passagiers.

Mensen autonoom rijden laten ervaren

“Autonoom rijden is een centrale sleuteltechnologie voor een innovatieve, milieuvriendelijke en barrièrevrije mobiliteit. Op termijn moet dit daarom overal in Duitsland in de reguliere bedrijfsvoering plaatsvinden. Met onze ondersteuning van het project KIRA willen we burgers ter plaatse voor deze technologie enthousiasmeren: ze kunnen zich eenvoudig en comfortabel door autonome shuttles laten ophalen en naar hun bestemming brengen. Zo maken we autonoom rijden ervaarbaar en laten we zien hoe deze vorm van mobiliteit de levenskwaliteit van mensen in de regio kan verbeteren”, zegt Patrick Schnieder, Bondsminister voor Verkeer.

Kaweh Mansoori, Minister voor Economie, Energie, Verkeer, Wonen en Landelijke Ruimte in Hessen, wijst erop dat Hessen de eerste Duitse deelstaat is waar passagiers gebruik kunnen maken van deze vorm van mobiliteit. Minister Mansoori: “Ons doel is om het openbaar vervoer voor alle mensen aantrekkelijk en toegankelijk te maken – vooral ook in de suburbane en landelijke regio’s. Autonoom rijden in het openbaar vervoer is hierbij een belangrijke sleutel om mobiliteit voor iedereen te garanderen en de levenskwaliteit te verbeteren. Daarom volgen we het pilotproject KIRA met grote interesse – het is een blauwdruk voor de mobiliteit van de toekomst.”

‘OV voor iedereen beschikbaar en aantrekkelijker maken’

Prof. Knut Ringat, Voorzitter van de Directie Rhein-Main-Verkehrsverbund, is enthousiast over het initiatief. “Met autonoom rijden kan in de toekomst openbaar vervoer op elk moment en overal worden aangeboden. Hiervan profiteren vooral landelijke regio’s. Als bestuurderloze, flexibel boekbare minibusjes 24/7 rijden waar vandaag de dag lijnbussen slechts een handvol keren per dag rijden, dan wordt het openbaar vervoer voor iedereen beschikbaar en aanzienlijk aantrekkelijker”, zegt de hoogleraar.

“Met het ‘vuurtorenproject’ KIRA gaan we vooruit en zetten we voor het eerst in Duitsland in het normale verkeer autonome voertuigen met passagiers in tijdens een test. Hiermee zijn we op weg om in de jaren ’30 met autonome on-demand shuttles het openbare vervoersaanbod aan te vullen en vooral in landelijke gebieden uit te breiden.” De term vuurtorenproject wordt in Duitsland gebruikt voor projecten die een signaalwerking moeten hebben voor diverse vervolgprojecten.

Meer informatie over het KIRA-project is hier beschikbaar.

Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.