Bouw waterstofvoertuigen gestart in Groningen

Evi Husson
Evi Husson
26 april 2021
2 min

Hyzon Motors Inc. (“Hyzon”) is begonnen met de productie van vijftien emissievrije waterstofvoertuigen voor de gemeente Groningen. De productie vindt plaats in de Groningse productiefaciliteit van Hyzon.

Samen met het Nederlandse Holthausen Clean Technology zal Hyzon Motors trucks leveren. De productie vindt lokaal plaats en voldoet aan Europese normen.

Emissievrije vrachtwagens

De order van vijftien waterstofvoertuigen bestaat uit tien emissievrije middelzware en zware vrachtwagens voor gemeentelijke doeleinden. Denk onder meer aan water-, vuilnis-, haakarm-, kraan- en bestelwagens en vijf emissievrije bestelwagens. Naar verwachting levert het bedrijf de eerste voertuigen in het derde kwartaal van 2021. De levering van de overige voertuigen vindt eind 2021 plaats.

Wagenpark

De gemeente Groningen heeft meer dan 300 voertuigen in haar wagenpark, waaronder tien voertuigen die eerder van HCT zijn overgenomen. HCT heeft eerder al nauw samengewerkt met de gemeente Groningen voordat de joint venture met Hyzon van start ging.

Energiestad van Nederland

Groningen staat bekend als de Energiestad van Nederland. Al meer dan tien jaar investeert de stad in duurzaamheidsmaatregelen. Denk aan het verbeteren van openbare gebouwen, energie-efficiënte straatverlichting en alternatieve brandstoffen voor het wagenpark van de stad.

Op weg naar duurzame energie- en waterstofeconomie

Craig Knight, CEO en mede-oprichter van Hyzon Motors: “We zijn er trots op dat we waterstofvoertuigen kunnen gaan leveren aan de gemeente Groningen. De stad Groningen staat bekend als toonaangevend op het gebied van duurzaamheid. We kijken ernaar uit om hen te helpen een bloeiende duurzame energie- en waterstofeconomie op te bouwen.”

Evi Husson

Evi Husson is sinds 2013 eigenaar van Husson Text Productions. Ze heeft een grote interesse in duurzame en technologische ontwikkelingen. Met een dosis nieuwsgierigheid en door de juiste vragen te stellen, haalt ze in gesprekken de kern van de boodschap naar boven en zet deze om in leesbare, toegankelijke verhalen die de doelgroep raken.