Innovatief dashboard helpt mkb-maakbedrijven bij productiviteit

Innovatief dashboard helpt mkb-maakbedrijven bij productiviteit
Evi Husson
Evi Husson
21 april 2025
3 min

Hoe kunnen mkb-maakbedrijven hun kernkwaliteiten (economisch, ecologisch en sociaal) inzetten om waarde te creëren voor de toekomst? Om antwoord te geven op deze vraag hebben Avans Hogeschool, Midpoint Brabant, REWIN, Koninklijke Metaalunie en FME het actieonderzoek “Brede productiviteit door de ogen van de mkb-maakindustrie in Midden- en West-Brabant “uitgevoerd.

Dit tweejarig traject bestond uit vier masterclasses voor 22 mkb-maakbedrijven. Het heeft geleid tot een innovatief dashboard. Een praktische tool die bedrijven helpt bij het sturen op brede productiviteit. Meervoudige waardecreatie versterkt de weerbaarheid en flexibiliteit van de mkb-maakbedrijven in onzekere tijden. Het onderzoek is onderdeel van het programma Slimmer Werken van Midpoint Brabant, in samenwerking met Avans Hogeschool en met ondersteuning van de provincie Noord-Brabant.

Een nieuwe kijk op productiviteit

De arbeidsproductiviteit in de Nederlandse mkb-maakindustrie staat onder druk. Waar grote bedrijven makkelijker kunnen investeren in groei en verduurzaming, ontbreekt het kleinere bedrijven vaak aan middelen en kennis om breder naar productiviteit te kijken.

Kijken naar nieuwe kansen en risico’s

Sandra Doeze Jager, projectleider en associate lector bij het Centre of Expertise Brede Welvaart & Nieuw Ondernemerschap van Avans: “Dit actieonderzoek helpt voor het eerst mkb-maakbedrijven om echt breder te kijken en nieuwe kansen en risico’s te identificeren. Door toepassing van het meervoudige waardecreatiemodel Impactvol ondernemen in de praktijk van Paul van Ruijten hebben zij concrete tools om niet alleen financieel te groeien, maar ook hun ondernemers maatschappelijke en ecologische impact te versterken.”

Waardecreatie op zes gebieden

Tijdens de masterclasses gingen de deelnemers actief aan de slag met het meervoudig waardecreatiemodel. Marleen Janssen Groesbeek, lector Sustainable Finance & Accounting bij Avans Hogeschool, licht toe: “Dit model helpt bedrijven waarde te creëren op zes gebieden: financieel, geproduceerd, intellectueel, menselijk, sociaal en natuurlijk kapitaal.” Onder begeleiding van onderzoekers en experts ontdekten ondernemers hoe ze brede productiviteit kunnen toepassen in hun bedrijfsvoering. Ze pasten het waardecreatiemodel toe om hun productiviteit te verhogen, met oog voor duurzaamheid en maatschappelijke impact. Daarnaast bood het traject een waardevol netwerk, waarin mkb’ers, onderzoekers en experts van elkaar leerden en nieuwe samenwerkingen ontstonden.

Dashboard voor mkb-maakbedrijven

De inzichten uit dit actieonderzoek zijn vertaald naar een dashboard dat mkb-maakbedrijven helpt om kansen en risico’s scherper in beeld te krijgen. Dit praktische hulpmiddel ondersteunt ondernemers bij het maken van strategische keuzes op basis van brede productiviteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Meer focus op data

Het waardecreatiemodel heeft ook hightechbedrijf Smink Group geholpen. Uit onderzoek door Avans-studenten bleek dat meer focus op voorspellende data en inzicht in klantschommelingen Smink Group helpt om wendbaarder in te spelen op marktontwikkelingen.

Duurzaamheid en goed werkgeverschap

Steelstone laat zien dat groei niet alleen draait om economie, maar ook om duurzaamheid en goed werkgeverschap. Door te investeren in groene energie, hergebruik van materialen en een fijne werkomgeving, bouwt het bedrijf niet alleen sterke staalconstructies, maar ook een toekomstbestendige organisatie.

Praktische en concrete aanpak

De succesvolle afronding van dit actieonderzoek laat zien hoe mkb-maakbedrijven in Midden- en West-Brabant concrete stappen kunnen zetten richting een duurzamere toekomst. Saskia Boelema, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant: “De aanpak is praktisch en concreet voor het mkb. Ze zorgt ervoor dat organisaties voorbereid zijn op eisen voor de CSRD-duurzaamheidsrapportage. En het draagt bij aan nieuw verdienvermogen en een duurzame en inclusieve maakindustrie in Brabant.”

Bron: Midpoint Brabant

 

Deze embed gebruikt marketing cookies. Accepteer marketing cookies om de embed te tonen.

Citaat begin icoon
Het model helpt bedrijven waarde te creëren op zes gebieden: financieel, geproduceerd, intellectueel, menselijk, sociaal en natuurlijk kapitaal.
Marleen Janssen Groesbeek, lector Sustainable Finance & Accounting bij Avans Hogeschool
Citaat einde icoon

Over Midpoint Brabant

Midpoint Brabant is de schakel tussen ondernemingen, onderwijs- en kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties in de regio Midden-Brabant. Met gebundelde krachten werken we aan een slimme en duurzame regio én de brede welvaart in ons land. Met als motto: ondernemen en innoveren met de mens centraal.

Evi Husson

Evi Husson is sinds 2013 eigenaar van Husson Text Productions. Ze heeft een grote interesse in duurzame en technologische ontwikkelingen. Met een dosis nieuwsgierigheid en door de juiste vragen te stellen, haalt ze in gesprekken de kern van de boodschap naar boven en zet deze om in leesbare, toegankelijke verhalen die de doelgroep raken.