Failliete Northvolt staakt productie in Zweedse fabriek

Een persfoto van Northvolt Ett
Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
26 mei 2025
3 min

De Zweedse fabrikant van batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) staakt in juni de productie in zijn belangrijkste fabriek in Zweden. Het bouwt de productie de komende tijd stapsgewijs af.

Northvolt moest als Europese fabrikant van EV-accu’s een alternatief bieden voor grote batterijfabrikanten uit China. Het bedrijf kwam echter in zwaar weer doordat de vraag naar batterijen voor EV’s zwakker bleek dan verwacht, onder meer door een tegenvallende vraag naar EV’s. Het bedrijf zag zich hierdoor genoodzaakt in maart faillissement aan te vragen.

Ondanks dit faillissement hoopte de curator dat de productie van Northvolt kon worden voortgezet, terwijl werd gezocht naar een andere koper. Het aantal klanten van Northvolt is echter sterk teruggelopen; op dit moment is alleen Scania nog klant bij Northvolt. De accufabrikant is daarom nu genoodzaakt zijn productie af te bouwen.

Ontwikkeling en productie van lithium-ion batterijen

Northvolt is een Zweeds bedrijf opgericht in 2016 door Peter Carlsson, die eerder werkzaam was als manager bij Tesla. Het bedrijf specialiseert zich in de ontwikkeling en productie van lithium-ion batterijen. Deze zijn niet alleen gericht op elektrische voertuigen (EV’s), maar ook op industriële toepassingen en energienetwerken.

De eerste productielocatie, Northvolt Ett in het Zweedse Skellefteå, is sinds 2022 operationeel. Daarnaast werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van accufabrieken in het Duitse Heide en Canadese Quebec. In het Poolse Gdańsk produceert Northvolt complete batterijoplossingen voor industriële toepassingen en energieopslag. Het hoofdkantoor is gevestigd in Volthouse, Zweden.

In april vorig jaar startte Northvolt nog met de bouw van een nieuwe accufabriek in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Deze fabriek, die in 2026 operationeel moet zijn, heeft als doel om accucellen te produceren met een jaarlijkse productiecapaciteit van 60 GWh. Hiermee zou de totale productiecapaciteit van het bedrijf uitkomen op meer dan 170 GWh per jaar.

Focus op duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk aspect in het productieproces van Northvolt. Het bedrijf streeft ernaar om de meest groene batterijen te produceren voor EV’s, de industrie en de energiesector, onder andere door het gebruik van windenergie. De keuze voor de gemeente Heide in Sleeswijk-Holstein was deels gebaseerd op de beschikbaarheid van zowel onshore als offshore windenergie, evenals duurzame energie via verbindingen met Denemarken en Noorwegen.

De Zweedse accufabrikant verkeert echter al enige tijd in financiële moeilijkheden. De vraag naar accu’s vanuit EV-fabrikanten is teruggelopen, wat onder andere heeft geleid tot de annulering van een bestelling van 2 miljard euro door BMW en het uitstellen van leveringen door Scania. De afnemende vraag vanuit klanten is deels te wijten aan een tegenvallende vraag naar EV’s en felle concurrentie vanuit Chinese EV-fabrikanten.

Uitstel van betaling aangevraagd in de VS

Northvolt vroeg in 2024 in de Verenigde Staten uitstel van betaling aan en diende een Chapter 11-faillissementsaanvraag aan in de staat Texas. Dit is een juridische procedure waarbij een bedrijf bescherming zoekt tegen schuldeisers om zijn financiële positie te herstellen.

Chapter 11 wordt vaak gebruikt door grotere bedrijven die financiële moeilijkheden ondervinden, met als doel hun activiteiten voort te zetten door middel van herstructurering en reorganisatie. Met de Chapter 11-aanvraag wilde Northvolt ruimte creëren voor het aantrekken van financiële middelen om zijn financiële positie te versterken.

Banen geschrapt en bouw fabriek gestaakt

Northvolt schrapte ook zo’n 1.600 banen en stopte de bouw van een nieuwe fabriek in Zweden in een poging om het hoofd boven water te houden. Deze maatregelen bleken echter onvoldoende, en Northvolt zag zich in maart genoodzaakt tot het aanvragen van faillissement. Deze aanvraag heeft alleen invloed op de Zweedse tak van het bedrijf; Northvolt heeft ook een Amerikaanse en Duitse tak. Een bewindvoerder zal zich buigen over een mogelijke verkoop van de Zweedse tak.

Beeld: de fabriek Northvolt Ett in het Zweedse Skellefteå (bron: Northvolt)

Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.