Hanzehogeschool en Fontys winnen Self Driving Challenge 2025

Beeld: RDW
Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
16 juni 2025
3 min

De Hanzehogeschool Groningen en Fontys zijn de winnaars van de finale van de zevende Self Driving Challenge. 7 studententeams streden in 2 categorieën om de SDC-cup. De Hanzehogeschool Groningen wint in de gesloten categorie, terwijl Fontys in de open categorie de winst binnensleepte.

De Self Driving Challenge is een wedstrijd die door de RDW wordt georganiseerd om kennis op te doen over de complexiteit van autonome voertuigen en hoe deze voertuigen beslissingen maken. De RDW, verantwoordelijk voor onder meer het goedkeuren van auto’s voor gebruik op de openbare weg, zich voorbereiden op de opkomst van zelfrijdende auto’s.

Open categorie

In totaal namen elf teams deel aan de Self Driving Challenge 2025. Zij zijn verdeeld over de open en gesloten categorie. In de open categorie krijgen teams veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Zij bouwen zelf hun eigen voertuig, waarbij zij toegang hebben tot alle hardware die binnen de specificaties valt. Zo kunnen zij sensoren en verwerkingshardware aanpassen en uitbreiden. Wel moeten de teams daarbij voldoen aan de veiligheidsvoorschrijften.

De veiligheidseisen voor voertuigen zijn vergelijkbaar met de Europese “L7e”-voertuigcategorie. Dat betekent onder meer dat er beperkingen gelden voor afmetingen en vermogen. Ook moeten de voertuigen elektrisch aangedreven zijn en beschikken over voldoende en veilige systemen om het voertuig op afstand te kunnen stoppen.

Gesloten categorie

Daarnaast kent de Self Driving Challenge de gesloten categorie, die de RDW omschrijft als de klassieke en meest toegankelijke manier om mee te doen aan de challenge. De RDW levert hierbij go-karts, waarmee deelnemende teams hun modellen kunnen evalueren. Teams krijgen een pakket geleverd bestaande uit voorbeeldsensoren en een verwisselbare mini-computer. Hiermee kunnen teams op een gelijk en gebruiksvriendelijk platform tegen elkaar strijden.

De karts waarover teams de beschikking krijgen zijn voorzien van drie RGB-camera’s en een 360-graden LiDAR aan de voorzijde. Ook is een Intel NUC ingebouwd, waarmee studenten de inkomende sensordata kunnen verwerken en besturingswaarde kunnen doorgeven aan de elektrische motor, het stuurwiel en het remsysteem van de kart. In 2025 kunnen maximaal zes teams deelnemen aan de gesloten categorie.

De Self Driving Challenge vindt plaats op een parcours in Lelystad. Ook kunnen teams op dit parcours hun voertuigen en modellen testen.

Elf teams

Dit jaar deden elf teams mee aan de wedstrijd. Vier van de teams namen deel in de gesloten categorie, terwijl zeven deelnamen aan de open categorie. Het gaat daarbij om:

  • Universiteit van het Noorden
  • NHL Stenden
  • Hanzehogeschool Groningen
  • Hogeschool Rotterdam
  • Haagse Hogeschool
  • Hogeschool Arnhem Nijmegen
  • Fontys
  • Hogeschool Rotterdam
  • Saxion & Universiteit Twente

Winnaars

Het parcours bleek uitdagend voor de teams; voertuigen strandden op verschillende plaatsen op het parcours. Alleen Hanzehogeschool en Fontys wisten beiden in hun categorie een foutloze ronde af te leggen. De Hanzehogeschool Groningen sleept hiermee de winst in de wacht in de gesloten categorie, terwijl Fontys in de open categorie er met de winst vandoor gaat.

De winnaars uit beide categorieën zijn bekroond met een beker en een ‘experience’ bij NXP op de Hightech Campus in Eindhoven. Nummer twee en drie gingen beide naar huis met een medaille.

Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.