MT1000-onderzoek: vertrouwen dé onderscheidende factor in zakelijke dienstverlening

MT1000-onderzoek vertrouwen dé onderscheidende factor in zakelijke dienstverlening
Auteur zonder afbeelding icoon
Redactie
23 september 2025
2 min

In een tijdperk waarin AI-tools snel, slim en schaalbaar zijn maar ook steeds meer op elkaar lijken, blijkt vertrouwen dé onderscheidende factor in zakelijke dienstverlening. Dat is de belangrijkste conclusie uit de MT1000 van 2025, het grootste onderzoek naar de kwaliteit en reputatie van zakelijke dienstverleners in Nederland.

Het onderzoek is uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation, in opdracht van MT/Sprout. 4.800 zakelijke beslissers zijn voor het onderzoek bevraagd. Gezamenlijk goed voor bijna 30.000 reacties over meer dan 2.000 dienstverleners. De achttiende editie laat zien dat bedrijven die dicht bij hun klanten staan, transparant werken en authentieke menselijke interactie bieden, het hoogst gewaardeerd worden.

Persoonlijke component

‘We zijn in de digitale transformatie de persoonlijke component een beetje kwijtgeraakt’, zegt onderzoeksleider en UvA-hoogleraar Henk Volberda. ’Maar juist nu AI steeds meer taken overneemt, wordt de factor mens belangrijker dan ooit. Vertrouwen is geen softe competentie, maar strategisch kapitaal.’

Vertrouwen is een strategische kracht.

Deze ontwikkeling draait niet alleen om klantrelaties, ziet MT/Sprout-hoofdredacteur Donovan van Heuven. ‘In een krappe arbeidsmarkt kiezen professionals heel bewust voor werkgevers die laten zien dat ze betrouwbaar zijn in hun visie, hun beloftes en hun cultuur. En juist in tijden van geopolitieke en economische onzekerheid zoeken organisaties partners die zekerheid, veiligheid en integriteit uitstralen. Vertrouwen is dan echt een strategische kracht. Het kan het verschil maken tussen doorgroeien of alleen maar overleven.

Citaat begin icoon
Small is beautiful, die bedrijven hebben een streepje voor
Henk Volberda, Hoogleraar Universiteit van Amsterdam
Citaat einde icoon

Mobilee voert lijst aan

De winnaar van de MT1000 van dit jaar is Mobilee management & advies, een Utrechtse specialist in digitale transformatie. Mobilee stond vorig jaar op de tweede plaats. Andere hoogvliegers zijn Effectgroep (in de categorieën eventmarketing en communicatieadvies stevig op respectievelijk de tweede en derde plaats) en GZ OfficeXperience (kantoorinrichting, vierde plaats). Whyz Executive Search completeert de top vijf.

Nichespelers winnen terrein

Opvallend is dat geen enkele multinational de top tien heeft gehaald. Een unicum in de achttienjarige geschiedenis van het onderzoek. Grote namen als Apple (plaats 11) en Microsoft (plaats 24) moesten plaatsmaken voor kleinere, Nederlandse nichespelers. Nieuwkomers in de top tien zijn onder meer TWST (plaats 6), Yonego (7), Regina Coeli (8), TVM (9) en Leo Catering (10). Volgens Volberda ligt hun succes in de combinatie van maatwerk, transparantie en een sterke focus op waardecreatie voor de klant: ‘Small is beautiful, die bedrijven hebben een streepje voor. Grote organisaties verliezen vaker op klantgerichtheid en kwaliteit van uitvoering. Nichespelers doen weinig, maar doen het heel goed.’

De top 10 beste dienstverleners uit de MT1000 van 2025

  1. Mobilee management & advies (Organisatieadvies)
  2. Effectgroep* (Eventmarketing)
  3. Effectgroep* (Communicatieadvies)
  4. GZ OfficeXperience (Kantoorinrichting)
  5. Whyz Executive Search (Executive Search)
  6. TWST (Organisatieadvies)
  7. Yonego (Digital marketing & e-commerce)
  8. Taleninstituut Regina Coeli (Taalopleidingen)
  9. TVM (Schadeverzekeringen)
  10. Leo Catering (Catering)

De volledige MT1000-ranglijst is beschikbaar via de website