7% van de Europese bedrijven zet industriële robot of service robot in

Leesduur: +/- 3 min.
7% van alle Europese bedrijven met 10 werknemers of meer maakt gebruik van een industriële robot of een service robot. Onder grote bedrijven met 250 of meer werknemers ligt dit percentage zelfs op 25%.
Robot (bron foto: Pixabay / antoniohez)

Dit blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistiekbureau van de Europese Commissie. Eurostat kijkt specifiek naar industriële robots en service robots. ISO hanteert voor deze twee soorten robots de volgende definities: 

  • Industriële robots zijn 'automatisch aangestuurde, het programmeerbare, meervoudig inzetbare manipulator die op drie of meer assen geprogrammeerd kan worden, die zowel op een vaste plek geïnstalleerd of mobiel kan zijn voor industriële automatiseringsoplossingen. 
  • Service robots zijn robots robot die 'zinnige taken voor mensen of apparatuur uitvoeren, met uitzondering van industriële automatiseringstoepassingen'. 

Wat is een service robot?

De definitie van ISO voor het begrip service robots is breed. Zo kan een robot die in een industriële omgeving laswerk inspecteert volgens de standaardiseringsinstantie in de categorie service robot worden geplaatst, maar ook een robot die communiceert met eindklanten van een organisatie. 

Eurostat stelt dat industriële robots voornamelijk worden ingezet in industriële automatisering, waarbij zij in duidelijk gestructureerde omgevingen met externe veiligheidsmaatregelen opereren. Service robots beschikken over voldoende autonomie om zelfstandig te opereren in complexe omgevingen en hier interactie te hebben met mensen, objecten of andere apparaten. 

Meer industriële robots dan service robots

Industriële robots worden vaker ingezet dan service robots; 5% van de Europese bedrijven geeft aan gebruik te maken van industriële robots, terwijl 2% service robots inzet. Industriële robots worden niet geheel verrassend het vaakst gebruikt in de maakindustrie, terwijl service robots het meest worden gebruikt in de retail en maakindustrie (beide 4%). 

Als we kijken naar service robots blijkt dat deze categorie robots in verreweg de meeste gevallen voor warehouse management systemen (44%) wordt ingezet. Ook worden service robots vaak ingezet voor het vervoeren van goederen of personen (22%), schoonmaaktaken en afvalverwerking (21%) en assemblage (21%). 

Robots zorgen voor meer werkgelegenheid

De opkomst van robots kan tot zorgen leiden over de impact op de werkgelegenheid wereldwijd. Onderzoek van ManpowerGroup wijst echter uit dat deze zorgen onterecht zijn. Zo blijkt uit het rapport 'Humans Wanted: Robots Need You' dat 87% van de werkgevers verwacht dat hun personeelsbestand in 2019 voor het derde jaar op rij gelijk blijft (69%) of groeit (18%). Dit is volgens de werkgevers vooral te danken aan automatisering. 

Het uitzendbureau stelt dat bedrijven die digitaliseren momenteel groeien en dat deze groei voor meer werkgelegenheid en nieuwe functies zorgt. Ook blijkt dat bedrijven die vooroplopen met het automatiseren van taken en hun digitale transformatie er  het meeste vertrouwen in hebben hun personeelsbestand in 2019 zal groeien.

Bestaand personeel opleiden

Daarnaast zetten bedrijven in op het opleiden van bestaand personeel. 84% van de werkgevers verwacht in 2020 zijn personeel nieuwe kennis en vaardigheden te hebben aangeleerd. "De focus op robots die banen kosten leidt ons af van het echte probleem", stelt Jonas Prising, bestuursvoorzitter en CEO van ManpowerGroup. "Meer en meer robots worden aan de werkvloer toegevoegd, maar dat geldt ook voor mensen. Tech gaat niet meer weg en het is onze verantwoordelijkheid als leiders om Chief Learning Officers te worden en te ontdekken hoe we mensen kunnen integreren met machines. Leren gaat vandaag de dag anders dan vroeger. Dit is de reden dat wij bij ManpowerGroup mensen uit krimpende industrieën zoals de textielindustrie opleiden voor groeiende industrieën, waaronder cybersecurity, geavanceerde productie en autonoom rijden. Indien we ons richten op praktische stappen om mensen snel en op schaal nieuwe kennis en vaardigheden aan te leren, kunnen organisaties en individuen machines omarmen."

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Eurostat
Bron: ManpowerGroup
Bron foto: Pixabay / antoniohez

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond