Agf-bedrijven kunnen met een betere ketenuitwisseling van logistieke data hun efficiency verhogen voor onder andere palletruime, koeltransport en volumes. Hiermee gaat project Smart Logistics van start in de regio Foodhub Rotterdam.
Wanneer de keten de data van logistieke stromen gaat delen zal dit de efficiency verhogen en het verdienvermogen verbeteren van de groenten- en fruitbedrijven in de regio Rotterdam. Bovendien levert deze transparante aanpak een positieve bijdrage aan het imago van regio Rotterdam als logistieke dienstverlener en foodleverancier.
Een groot aandeel, zo’n 44 procent, van de palletruimte in het geconditioneerd wegvervoer blijft onbenut, blijkt uit onderzoek. Dan levert een betere inzet van die laadruimte retailers en traders financieel voordeel op en het verbetert de concurrentiepositie van de regio Rotterdam. Bovendien verlicht meer efficiency de druk op de wegen, verhoogt dit het duurzaamheidsprofiel en verlaagt het de CO2 uitstoot.
Dat is de insteek van het project Smart Logistics dat is gestart in het kader van de Road Map Next Economy en het innovatieprogramma World Food Park. Het project dat loopt tot 2020 en nu verder wordt voorbereid, startte halverwege vorig jaar met een pilot. “We berekenen allereerst de winst die te behalen valt op basis van data uit het verleden. Vier bedrijven, The Greenery, ABC Logistics, Snijpunt en Verstegen, leverden ons data aan van hun logistieke stromen”, vertelt Ymke Elfring van de gemeente Rotterdam.
“Deze bedrijven herkennen en erkennen de noodzaak om logistiek slimmer en efficiënter te organiseren. Door ladingen te combineren kunnen de bedrijven individueel kosten besparen. Als collectief versterken ze het regionale vestigingsklimaat en dragen ze bij aan duurzaamheidsdoelstellingen”.
Winst met data delen
“Op basis van deze data berekenen we momenteel de gedeelde winst die te behalen valt wanneer deze bedrijven hun lading combineren en daarmee efficiënter gebruik maken van hun logistiek. Wanneer we de definitieve resultaten beschikbaar hebben verwachten we ook andere bedrijven aan tafel te krijgen om meer massa te creëren. Daarnaast betrekken we andere stakeholders zoals Brancheverenigingen en overheden om smart logistics straks ook in praktijk te kunnen brengen”, verwacht Ymke Elfring.
Welke besparingen verwachten de deelnemers? Elfring: “Op dit moment wordt door middel van een simulatie het efficiencyvoordeel berekend. Hieruit blijkt ook een indicatie van kostenbesparing. Over de uitkomst kunnen we nu nog geen concrete uitspraken doen, maar besparingen worden met name verwacht in logistieke kosten, personeel, wachttijden aan het dock en in geautomatiseerde administraties”.
Het project gaat niet alleen datauitwisseling van bedrijven in de keten na. “We kijken daarnaast ook of er optimalisatie mogelijk is in hun eigen data. Dit bieden we als extra service aan,” vertelt Sharon Janmaat, projectmanager bij Rotterdam Food Cluster.
Voor de bedrijven is het interessant om hun logistiek efficiënter te laten verlopen vanwege kostenbesparing, maar vooral als dienstverlening naar hun klanten. Aan de klanten worden immers de vervoerskosten doorberekend.
Duurzaamheid is een derde factor die meespeelt bij het efficiënter maken van de logistieke stromen. Bedrijven willen zo weinig mogelijk CO2 uitstoten. De klanten stellen steeds hogere eisen aan het duurzaamheidsprofiel van hun leveranciers. Naast het efficiënt organiseren van de eigen organisatie binnen de regio komen er ook andere ideeën naar boven, zoals het efficiënter organiseren van bepaalde regio’s in Nederland en Europa.