Carrefour zet vanaf nu melk in de schappen waarover de klanten over de omstandigheden rond de productie hebben gestemd. Na Franse consumenten krijgen nu ook supermarktkopers in België invloed op de totstandkoming van een pak melk.
De klanten van Carrefour hebben via het concept Het merk van de consument kunnen stemmen over het inkomen dat de melkveehouder moet krijgen, hoeveel maanden de koeien buiten moeten lopen, waar de melk moet worden geproduceerd, welke voeding de koeien horen te krijgen en of de verpakking van plastic of karton moet zijn.
Het concept maakt van ieder aspect rond de productie van de melk – zoals de herkomst, hoe lang de koeien weidegang hebben, de voeding van de dieren en verpakking en transport – de eventuele meerkosten in de keten naar de winkel voor de klanten inzichtelijk. Zij hebben met hun online stem de productieomstandigheden van de melk kunnen sturen en invloed gekregen op de keten. Zo’n 5300 Belgische supermarktconsumenten vulden eind vorig jaar een online vragenlijst in over de eigenschappen van melk. Deze melk – die goed en verantwoord werd samengesteld door de consumenten – is nu in België beschikbaar in 800 winkels (Hypermarkten, Market, Express en Drive) van Carrefour.
Consument wil invloed op productieketen
Het concept Het Merk van de Consument voor Belgische en Franse supermarktconsumenten is een van de initiatieven van consumentenparticipatie in de foodketen. Het laat zien dat consumenten willen meesturen en behoefte hebben aan meer invloed op de productie in de versketen.
Dat blijkt ook uit het onderzoek Democratisering van de voedselketen van ABN AMRO en GfK onder ruim 1000 consumenten. Zij werden eind vorig jaar gevraagd naar hun informatiebehoefte voor peren, mango’s, avocado’s en bananen. Zo’n 37 procent wil weten welke prijs een teler voor zijn producten krijgt. Voor consumenten in de leeftijd tussen 18 en 39 jaar is dit 50 procent. Bijna een vijfde zegt dat zij graag een mogelijkheid willen hebben om de fruitteler naar eigen inzicht extra voor zijn inspanningen te betalen.
Meer zicht op duurzaam
Om meer invloed te kunnen hebben op de productie in de fruitketen moeten consumenten meer zicht hebben op de omstandigheden waaronder het vers wordt geproduceerd. Zo gebruikt 8 procent van de consumenten weleens een QR-code op een verpakking om meer over herkomst en productiewijze te weten. Ook andere kosten die samenhangen met duurzame keuzes en prijsopbouw voor verantwoorde teelt moeten duidelijk worden. Deze andere kosten kunnen inzichtelijk worden gemaakt door de CO2-uitstoot van de productie toe te lichten of te tonen wat een product moet kosten voor een leefbaar inkomen voor boeren en telers.
“Steeds meer consumenten zijn klaar voor meer invloed op de prijzen die zij voor hun voedsel betalen. Vooral jongere generaties hebben een radar voor eerlijke en duurzame productie. Hierbij is het wel cruciaal dat zij de productieomstandigheden begrijpen en de ‘verborgen kosten’ kennen”, vertelt Rob Morren, sector banker Food van ABN AMRO. “Dat biedt kansen om de afstand tussen consument en producent te verkleinen en een productketen meer vraaggestuurd in te richten. Zo kan consumentenparticipatie de weg vrijmaken naar een meer duurzame bedrijfsvoering, een stabielere afzet en vastere marges.”
Het hele rapport Democratisering van de voedselketen is hier te downloaden.