Grote Europese chocomerken als Côte d’Or en nu ook Milka zetten zich in voor een duurzame cacaoteelt. In winkels van supermarktketen Colruyt ligt eveneens chocolade uit een duurzame keten. De Belgische formule werkt aan de vakkennis van jonge cacaoboeren om duurzaam te telen. Zo krijgt chocolade steeds meer een verantwoorde herkomst.
Milka, chocomerk van Mondelēz Europe, begint in duurzaamheidsprogramma Cocoa Life en gaat duurzaam geteelde cacao als grondstof verwerken. Milka volgt hiermee Côte d’Or op, dat drie jaar geleden in Nederland, België en Frankrijk met het Cocoa Life programma startte.
Vanaf augustus staat het logo van Cocoa Life op de verpakking van de chocoladerepen en eind volgend jaar is het hele Europese assortiment bij dit programma betrokken.
Chococoncern Mondelēz maakt grote stappen in duurzame cacaoteelt. Dit aandeel steeg vorig jaar in Cocoa Life tot 35 procent, 14 procent meer dan twee jaar geleden. Daarbij werden 120.500 boeren bereikt in 1085 gemeenschappen en meer dan een miljoen schaduwrijke bomen geplant als onderdeel van de wereldwijde strijd tegen klimaatverandering.
Ook andere grote chocomerken van Mondelēz zoals Oreo koekjes in Europa, Cadbury Dairy Milk in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en Freia en Marabou in Scandinavië werken al met het programma Cocoa Life. Hubert Weber, Executive Vice President en President van Mondelēz Europe: “Het programma boekt grote successen en we hopen met deze stap opnieuw wat dichter bij het doel te komen: 200.000 boeren en 1.000.000 mensen bereiken tegen 2022.”
Het uiteindelijke doel van Mondelēz International is om uitsluitend duurzame cacao te gebruiken, voornamelijk via Cocoa Life. Door samenwerken met telers, ngo’s, leveranciers en overheidsinstellingen maakt Cocoa Life deel uit van Mondelēz International’s Impact For Growth, een beweging die zakelijke groei nastreeft met een positieve verandering in de wereld.
Duurzame cacaoketen
Cocoa Life, dat in 2022 dus meer dan 200.000 telers in zes landen verwacht te bereiken, wil een duurzame toeleveringsketen van cacao opzetten die tegelijkertijd een blijvende impact heeft op levens en kostwinning, ontbossing aanpakt en extra ondersteunt in de strijd tegen klimaatverandering in zes cacaoproducerende landen: Ghana, Ivoorkust, Indonesië, Dominicaanse Republiek, India en Brazilië. Het programma richt zich op vijf domeinen in de cacaoteelt: landbouw, gemeenschappen, inkomen, jeugd en milieu. De vorderingen van het programma zijn te volgen via www.cocoalife.org/progress.
Ook in de supermarkt
Het blijft niet bij de inspanningen van chocofabrikanten, ook supers zetten zich in voor chocolade van verantwoorde herkomst. Zo ligt duurzame chocolade uit Nicaragua nu in de schappen van Colruyt, OKay en Spar Colruyt Group.
De chocolade onder huismerk Boni Selection komt van de cacaobonen van jonge boeren van La Campesina, een cacaocoöperatie in Nicaragua. Zij doen met een jaarlijkse investering van 30.000 euro van Collibri Foundation, het bedrijfsfonds van Colruyt Group, kennis op in moderne en duurzame cacaoproductietechnieken.
Colruyt Group zorgt op haar beurt voor een gegarandeerde afzetmarkt voor deze gecertificeerde cacao en dus voor financiële stabiliteit voor deze boeren. De onderneming investeert tot en met 2019 via Collibri Foundation 2,1 miljoen euro in dergelijke vormingsprojecten om deze te linken aan duurzame ketenproducten waarbij jongeren lokaal worden opgeleid in de cacaoteelt. Collibri Foundation werkt voor dit project samen met Rikolto, een internationale organisatie in de landbouw- en voedingssector. Rikolto start via acht regionale kantoren met teams in 15 landen samenwerkingen tussen boerenorganisaties en spelers in de voedingsketen.