Hersenen zijn het meest kwetsbare lichaamsonderdeel dat we als mens hebben. Ze zijn dan ook het beschermen waard. Fietsfabrikant Bontrager heeft een fietshelm ontworpen die hersenschuddingen of erger hersenletsel zoveel mogelijk moet voorkomen.
Veel traditionele fietshelmen zorgen ervoor dat de impact bij een val verzacht wordt. Dit is te danken aan de veelal harde kunststof schaal met daarin EPS-schuim. De zachte binnenkant van deze helmen deukt in en verzacht zo de impact van de val. De zogenoemde Charge Wavecel Commuter-helm van Bontrager gaat nog een stapje verder, zo meldt De Ingenieur: het zorgt ervoor dat de hersenen niet roteren. Hierdoor worden hersenschuddingen of erger voorkomen.
Normaal gesproken is het vaak zo dat bij een val het hoofd in een korte tijd krachtig naar een bepaalde kant wordt gedrukt. De hersenen ‘vallen’ vervolgens kort daarna diezelfde kant op. Ondanks dat een helm de impact van de klap verzacht, zorgt het toch vaak voor hersenschuddingen of zelfs erger hersenletsel. De WaveCel helm is zo gemaakt dat ook de rotatie van het hoofd gedempt wordt. Aan de binnenkant van de helm zit een soort plastic structuur met een golfpatroon dat kan buigen, kreukelen en draaien.
Bontrager werkte voor de totstandkoming van de helm, net als een groot deel van haar producten, samen met TREK Bikes. “De WaveCel-helm vormt een radicale trendbreuk met reeds 30 jaar geldende veiligheidsstandaards in de fietsindustrie”, zo lezen we op de website. De energie van de zijdelingse impact wordt als volgt opgevangen:
Buigen: De celstructuur buigt mee en vangt de eerste frictiekrachten op.
Kreukelen: Daarna verkreukelt de structuur, net als een autobumper bij een botsing.
Verplaatsen: Ten slotte verplaatst WaveCel de impact-energie weg van je hoofd.
Klik op onderstaande afbeelding om een video over de helm te bekijken:
De WaveCel-helm is al uitvoerig getest in valproefonderzoeken van zowel een Amerikaans als Frans lab. Daaruit is gebleken dat er met het dragen van een WaveCel-helm 48 keer minder kans* is op een hersenschudding dan met een helm met EPS-schuim.
De helm is inmiddels op de markt en ook goedgekeurd voor speed pedelecs; elektrische fietsen die sneller kunnen dan 45 kilometer per uur. Een standaardexemplaar kost 150 euro.
*Resultaten zijn gebaseerd op AIS 2-letsel (Abbreviated Injury Scale) op basis van BrIC (Brain Injury Critera) bij een vergelijkingstest tussen een standaard EPS-helm en de zelfde helm gemodificeerd met een WaveCel inzetstuk bij een impact van 6,2 m/s onder een hoek van 45°.
Bron: De Ingenieur/TREK Bikes.