Nog een kleine week tot de vakbeurzen Logistica en ICT & Logistiek plaatsvinden. Wat kan je op de beurzen verwachten? LogistiekProfs blikt vooruit met Martijn de Weerd, Brandmanager Jaarbeurs.
Van 28 tot en met 30 november tonen 350 exposanten in Utrecht hun innovaties en oplossingen voor het logistieke vak. De beurs kent een aantal wijzigingen ten opzichte van eerdere edities. Vorig jaar werd door organisatoren Jaarbeurs en Stichting Logistica besloten om van Logistica een tweejaarlijkse beurs te maken. Omdat de logistieke markt dusdanig aan verandering onderhevig is zou een driejaarlijks evenement niet meer volstaan. “Voor afnemers is het in deze tijd cruciaal om sneller en beter op de hoogte te zijn van de beschikbare toepassingen”, stelt brandmanager Martijn de Weerd. Ook duurt de beurs dit jaar drie dagen in plaats van vier. De openingstijden zijn verruimd naar 19:00 uur. “Dat geeft mensen de gelegenheid om buiten werktijden en spitstijden te komen. Je hoeft dus geen hele dag meer vrij te nemen voor een beursbezoek.”
Kenmerkend voor deze editie is volgens De Weerd het brede aanbod aan oplossingen. “Material Handling staat nog altijd centraal. Waar voorheen vooral aandacht werd geschonken aan de heftrucks en de stellingen is er nu ook volop plek voor robots en agv’s. Packaging en E-commerce spelen deze editie een grote rol.”
Naast een breed exposantenaanbod richten Logistica en ICT & Logistiek zich in toenemende mate op kennisoverdracht. In vier theaters wordt een breed palet aan kennissessies georganiseerd, waaronder de Dag van het Magazijn, het programma Trends in Warehousing, sessies op het gebied van veilig werken en toepassingen van IT in de logistiek. De Weerd: “Bezoekers willen niet alleen producten zien. Ze komen ook voor oplossingen en voorbeeldprojecten. Een groot deel van deze praktijksessies levert kennis op die bezoekers bij wijze van spreken morgen al kunnen toepassen.”
Hoe richt je een compleet logistiek proces in met de producten en systemen die exposanten op de Logistica tonen? Dat maken de vier Scala’s Move, Store, Pick, Deliver duidelijk. Hier worden de toepassingen op de beurs zo concreet mogelijk in beeld gebracht. De demonstraties in de Scala’s worden ieder uur herhaald. Een adviseur van de VeLa (Vereniging Logistiek Adviseurs) voorziet iedere demonstratie van commentaar. Vanaf het demoplein heeft beursbezoeker zicht op de nagebootste magazijnsituatie. De gedemonstreerde processen worden op grote schermen in close-up getoond.
De vakbeurs wil innovatie stimuleren met de aanwezigheid van het Hydrogen plaza, waarin het gebruik van waterstof als energiebron voor hef- en magazijntrucks wordt toegelicht. Experts van verschillende partijen, zoals HYGRO, Heffiq, Toyota en Still staan op het plaza om hun visie, kennis en ervaring te delen. “Waterstof levert een enorme bijdrage aan duurzaam energieverbruik. Het is geen experimenteel dingetje meer; in het buitenland wordt deze brandstof volop gebruikt. In Nederland is het nog relatief onbekend. Dat is ook de reden waarom we nu het Hydrogen plaza organiseren. Een aansluitend seminar neemt onduidelijkheden weg over regelgeving, vergunningen en subsidies, zodat bedrijven gestimuleerd worden om over te stappen op deze energiebron.”
Lees ook: Hydrogen Plaza vraagt meer aandacht voor waterstof in het warehouse
De Weerd meent dat de driedaagse vakbeurs ‘de gelegenheid is kennis te nemen van wat er speelt over de gehele breedte van het logistieke vak’. “De combinatie van het productaanbod met de scala’s en alle kennissessies maken deze drie dagen uniek in Nederland. Wil je weten wat er nieuw is, welke toepassingen je in de gaten moet houden en je vakkennis bijspijkeren? Stap dan eind november een paar uurtjes in de auto om naar Utrecht te komen.”
Inschrijven voor Logistica kan hier.