Het Chinese ministerie van Transport geeft groen licht voor nieuwe testen met een maglev trein die een topsnelheid van maar liefst 600km/u kan halen. De trein moet in 2021 in gebruik worden genomen en is dan de snelste commercieel opererende maglev trein ter wereld.
Dit meldt de South China Morning Post (SCMP). Een prototype van de Chinese ‘magnetic-levitation’ (maglev of magneetzweeftrein) trein rolde in juni 2019 van de productieband. Een dergelijke trein zweeft dankzij een magnetisch veld 10 tot 20 millimeter boven zijn baan. Doordat het voertuig niet in contact komt met de baan heeft deze een lage weerstand, wat een hogere topsnelheid mogelijk maakt dan bij conventionele treinen.
Magneetzweeftreinen zijn niet nieuw. Al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw wordt geëxperimenteerd met dergelijke treinen. Vijf commerciële maglev treinen zijn momenteel in gebruik, waarvan drie in China, één in Japan en één in Zuid-Korea. De enige hogesnelheidslijn in het rijtje is de Shanghai Transrapid in China met een maximumsnelheid van 430 km/u.
In Japan wordt naar verwachting in 2017 eveneens hogesnelheidslijn met een maglev trein uitgerold. Deze Japanse trein haalt een maximumsnelheid van 505 km/u. Tijdens een test wist deze trein van Japan Railway overigens een snelheidsrecord van 603 km/u neer te zetten.
De magneetzweeftrein die in China wordt getest is ontworpen door China Railway Rolling Stock Company (CRRC), dat in handen is van de Chinese staat. De nieuwe trein moet het gat opvullen tussen bestaande hogesnelheidstreinen en vliegtuigen. “Neem de reis tussen Beijing en Shanghai bijvoorbeeld. Inclusief voorbereiding voor de reis, duurt dit ongeveer 4,5 uur per vliegtuig, zo’n 5,5 uur per hogesnelheidstrein en slechts 3,5 uur met de snelle maglev”, zei Ding Sansan, adjunct-hoofdingenieur bij CRRC, in 2019 daarover tegen CNN.
Wu Donghau, deputy chief engineer bij CRRC Qingdao Sifang, zegt tegen SCMP: “De ontwikkeling van een hogesnelheidslijn met maglev trein kan China helpen de leiding te nemen in spoortransporttechnologie en de voorsprong van het land op het gebied van hogesnelheidstreinen versterken.”
De treinen moeten de reistijd tussen Beijing en Shanghai met twee uur verkorten tot 3,5 uur, meldt de staatsomroep CCTV. China kondigde in juli 2020 aan tot negen verschillende trajecten met magneetzweeftreinen te willen creëren, die in totaal een afstand van 1.000 kilometer overbruggen. Naast het traject Beijing – Shanghai zijn er ook plannen voor maglev trajecten tussen de Yangtze en Parelrivier en de steden Chengdu en Chongqing.
Auteur: Wouter Hoeffnagel