Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), het havenbedrijf van Hamburg, wil met behulp van de Hyperloop zeecontainers razendsnel gaan vervoeren naar het Duitse achterland. Het havenbedrijf is hierover in gesprek met het Amerikaanse bedrijf Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT).
Dit meldt het Duitse dagblad Hamburger Abendblatt op basis van anonieme bronnen binnen HHLA. De Hyperloop is een technologie waarbij capsules met behulp van magneetvelden door een high-tech vacuümbuis reizen. Dit biedt grote voordelen. Doordat in de buis nagenoeg een vacuüm wordt gecreëerd wordt de luchtweerstand teruggebracht tot bijna nul. Dit maakt het mogelijk snelheden tot zo’n 1.200 kilometer per uur te realiseren.
De Hyperloop is een concept uit de koker van Elon Musk, bekend van onder andere de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla, ruimtevaartorganisatie SpaceX en tunnelbouwbedrijf The Boring Company. Musk presenteerde het concept in 2012. Sindsdien wordt het concept verder ontwikkeld door een team dat bestaat uit ondermeer Tesla, SpaceX en The Boring Company.
Om de ontwikkeling van de Hyperloop te stimuleren kondigde SpaceX in 2015 de eerste editie van de Hyperloop Pod Competition aan. Zowel studententeams als bedrijven konden deelnemen aan deze competitie, waarvoor zij een voertuig voor de hyperloop – een ‘pod – op halve schaal ontwikkelden. Onder andere studenten van de TU Delft namen deel aan de competitie. De pod die dit team heeft gerealiseerd behaalde tijdens de tweede fase van deze wedstrijd de beste score, waarbij onder meer is gekeken naar betrouwbaarheid, ontwerp, schaalbaarheid en snelheid.
Inmiddels werken ook verschillende commerciële bedrijven die niet gerelateerd zijn aan SpaceX aan Hyperloop initiatieven. Eén van deze bedrijven is het Amerikaanse HyperloopTT, dat in oktober de eerste passagierscapsule voor de Hyperloop presenteerde. Deze pod heet de Quintero One, is voorzien van een passagierscabine van 15 meter lang en is in zijn geheel 32 meter lang. Het gaat om een vroege versie van de pod; de Quintero One wordt nog doorontwikkeld. De capsule moet in 2019 gereed zijn voor het vervoer van passagiers.
Met ditzelfde bedrijf is HHLA nu dus in gesprek over het realiseren van een Hyperloop-traject in Duitsland. De bouw van dit traject moet over twee of drie jaar van start gaan. Het traject start bij de containerterminal Altenwerder, terwijl het eindpunt nog niet vast staat. HHLA wil met de Hyperloop volledige zeecontainers gaan vervoeren, zodat containers die worden gelost van schepen kunnen worden afgevoerd zonder dat hiervoor vrachtwagens hoeven te worden gebruikt. Per dag moeten zo’n 4.100 containers worden vervoerd. HHLA wil containers met behulp van Automated Guided Vehicles geautomatiseerd vervoeren naar laadpunten voor de Hyperloop.
HHLA bevestigt tegenover Abendblatt gesprekken te voeren met HyperloopTT, maar geeft aan vooralsnog geen overeenstemming te hebben bereikt met het bedrijf. Het is dan ook nog niet zeker of de plannen doorgaan. Eerder toonde ook de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa interesse in een Hyperloop traject. Het traject kan een alternatief vormen voor binnenlandse reizen binnen Duitsland. Zo zouden reizigers met behulp van de Hyperloop in slechts dertig minuten van Berlijn naar München of omgekeerd kunnen reizen.
Ook in Nederland wordt ingezet op de Hyperloop. Zo is Delft de thuishaven van de eerste Europese testfaciliteit voor de Hyperloop. Dit traject opende in juni 2017 zijn deuren en is gebouwd door Hardt. Dit bedrijf is opgericht door een aantal leden van het team van de TU Delft dat deelnam aan de eerste SpaceX Hyperloop Pod Competition. Hardt haalde eerder die jaar 1,25 miljoen euro op tijdens een investeringsronde. Het bedrijf werkt samen met onder andere de Nederlandse regering en het bedrijfsleven om in Flevoland een testfaciliteit te bouwen. Ook onderzoekt Schiphol de mogelijkheid een Hyperloop traject in te zetten.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Hamburger Abendblatt
Bron: HyperloopTT (foto)
Bron: Hardt