De inzet van een hyperloop tussen Amsterdam en Rotterdam kan interessante voordelen bieden. Zo kan het transportmiddel het concurrentievermogen van bedrijven in de regio aanzienlijk vergroten. Ook kan de hyperloop de uitstoot van CO2 met 600.000 ton terugdringen in 2050, ook indien de CO2-uitstoot tijdens de bouw wordt meegerekend.
Dit blijkt uit onderzoek van Hardt Hyperloop, Antea Group Nederland, @Balance – Advies, Projecten, Interim, Royal HaskoningDHV en SCenergy naar de haalbaarheid van een hyperloop-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. De partijen zetten in hun onderzoeksrapport enkele eigenschappen van de hyperloop op een rij:
Het traject tussen Amsterdam en Rotterdam is de drukste goederencorridor van Nederland. Zo is de A4 consistent een van de top drie drukte snelwegen in Nederland. De snelwegen rondom Rotterdam en Den Haag staan consequent in de top 10.
Zo reden in 2020 tussen Den Haag en Amsterdam op een gemiddelde weekdag 12.000 vrachtwagens noordwaarts, terwijl 10.000 zuidwaarts reden. Rondom Rotterdam gaat het om vergelijkbare cijfers. Op snelwegen rondom Den Haag reden in 2020 op een gemiddelde weekdag 10.000 vrachtwagens noordwaarts en een gelijke hoeveelheid zuidwaarts.
Het uitrollen van een hyperloop-corrider tussen Rotterdam en Amsterdam is volgens het onderzoek voldoende voor het terugdringen van het aantal vrachtwagens per weekdag met bijna 1.100 stuks op de A4. Indien het netwerk verder wordt uitgebouwd kan de hyperloop in 2050 dagelijks ruim 2.500 vrachtwagens vervangen. Ook kan het netwerk een duurzaam alternatief bieden van vluchten binnen Europa.
Het Cargo Hyperloop Holland project moet verschillende uitdagingen het hoofd bieden:
Het Cargo Hyperloop Holland is een initiatief van Hardt Hyperloop. Het bedrijf ziet grote kansen voor de logistieke sector in het gebruik van de hyperloop. Dominik Härtl van Hardt Hyperloop leidde de Cargo-hyperloop Holland-studie en legt uit: “We hebben dit onderzoek anders benaderd dan eerder uitgevoerde hyperloopstudies door de toekomstige gebruikers en andere belangrijke stakeholders er direct bij te betrekken. We hebben een samenwerkingsverband opgezet met 35 stakeholders uit de private en publieke sector, waaronder enkele van de grootste Nederlandse exporteurs uit de tuinbouw en voedingsindustrie. Zij hebben niet alleen cruciale input geleverd voor de productvereisten, maar ook bijgedragen aan de keuze van de locaties van de hubs en het tracé. Het project volgt grotendeels de snelweg A4, die steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam met elkaar verbindt. De A4 is van cruciaal belang is voor de economie van deze regio, maar behoort ook tot de meest overbelaste snelwegen van Nederland. De nu voorgestelde oplossingen zullen dit probleem slechts gedeeltelijk oplossen. Hyperloop zou de capaciteit kunnen verhogen en zo de congestie op dit traject kunnen verminderen en tegelijk de connectiviteit en productiviteit kunnen verhogen.”
Naast het reduceren van de CO2-uitstoot biedt de inzet van de hyperloop volgens Hardt Hyperloop andere voordelen. Zo kan het veel negatieve neveneffecten van de logistieke sector verminderen. “Denk daarbij aan minder ongevallen, minder lawaai, en minder files als niet alle transport meer over de snelweg hoeft”, legt Härtl uit.
Het opzetten van een dergelijk hyperlooptraject brengt een flinke investering met zich mee. Hardt Hyperloop verwacht dat deze kosten echter snel kunnen worden terugverdiend dankzij de grote economische voordelen. Härtl: “De kosten van het project worden geraamd op ongeveer 1,5 miljard euro. Dit is een stuk minder dan de in het recente verleden gedane en geplande investeringen in infrastructuur in de regio. Echter, de economische voordelen zijn groot. De industrie krijgt een flinke boost en het biedt werkgelegenheid aan minstens 13.000 mensen. Samen met de CO2-redactie en verbeterde en betrouwbare transporttijden die we met dit project kunnen realiseren, maakt dat de hyperloop een hele goede investering.”
Voor het volledig benutten van de potentiële economische voordelen adviseert het onderzoek de aanleg van de volledige Cargo-hyperloop Holland-corridor. Deze corridor doet in totaal twaalf hubs in Noord- en Zuid-Holland aan. Het optimaliseren van de logistieke processen en introduceren van transportdiensten op de hyperloop kan het project in totaal ongeveer 3,2 miljard euro aan voordeel opleveren. Het project biedt een netto contante waarde van bijna 2 miljard euro en een verhouding baten/kosten van 2,62. Indien binnen dezelfde infrastructuur ook passagiers worden vervoerd kunnen de baten nog hoger uitvallen.
In het onderzoek is ook gekeken naar een geschikte locatie voor een pilotproject. De verbinding tussen de Greenports is hiervoor volgens de betrokken ‘bijzonder veelbelovend’ en laat ook als zelfstandige route een sterke economische prestatie zien. Härtl: “Een Greenport-traject zou heel mooi kunnen dienen als een technologische demonstratiemodel waarbij ook alle commerciële mogelijkheden van de hyperloop kunnen worden getoond. Op zijn beurt zou dit traject kunnen bijdragen aan het creëren van maatschappelijk draagvlak en ook mensen warm kunnen maken om te reizen met de hyperloop als aantoonbaar veilig vervoersmiddel.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel