Hardt Hyperloop werkt in Nederland aan de ontwikkeling van de hyperloop. Dit is een netwerk van buizen op lage druk. Hierin kunnen autonome voertuigen zowel passagiers als vracht op hoge snelheid direct naar hun eindbestemming vervoeren. De combinatie van een magnetisch zweefsysteem en lage druk maken het mogelijk om zeer snel te reizen met minimaal energieverbruik. Hierdoor wordt het vervoersmiddel snel en duurzaam.
Hardt Hyperloop ziet de hyperloop als duurzaam alternatief voor de korte-afstandsvluchten. Een van de grote voordelen te opzichte van reizen met een vliegtuig, is dat de hyperloop reizigers tot in stadscentra kan brengen. UNStudio heeft samen met Hardt Hyperloop onderzoek gedaan naar de reisbeleving van passagiers en het ontwerp van de stations dat hierin een grote rol speelt. In een 3D-animatie laat Hardt Hyperloop zien hoe het reizen via hyperloop eruitziet: heel comfortabel. Bij aankomst in de fictieve Hub stap je gemakkelijk op de hyperloop, die je binnen een uur van Amsterdam naar Berlijn brengt.
De hyperloop is ontworpen om de korte reis zo comfortabel mogelijk te maken. Dit is mogelijk door het creëren van voldoende ruimte en fijne zitplaatsen. De hyperloop stelt reizigers tijdens de reis op de hoogte van hun huidige locatie en tijd, de verwachte aankomsttijden en de overstapmogelijkheden. Het plafond is voorzien van skylight. Dit zijn gebogen schermen die weerbeelden van buitenaf kunnen tonen. Dit zorgt voor een unieke sfeer waardoor je niet het gevoel hebt in een afgesloten cabine te zitten.
Met name deze beleving is een belangrijk aspect van het reizen per hyperloop. Met behulp van VR-technologie heeft Hardt kwalitatief onderzoek gedaan naar hoe passagiers het reizen ervaren in een voertuig zonder ramen. De resultaten van het onderzoek zijn positief. Mars Geuze, medeoprichter van het bedrijf: “Gebruikers omschrijven zowel het station als voertuig als ruimtelijk, comfortabel en rustgevend. De hyperloop wordt ervaren als openbaar vervoer van hoge kwaliteit. Toch zullen de ticketprijzen vergelijkbaar zijn met wat men gewend is van bestaande transportmiddelen.”
De route van Amsterdam naar Berlijn is slechts één van de vele routes in het netwerk waarmee Hardt Hyperloop Europese steden met elkaar wil verbinden. Ben van Berkel, founder van UNStudio/ UNSense dat verantwoordelijk is voor het ontwerp van de hyperloop ‘stations: “Door verstedelijking hebben we te maken met uitdagingen op het gebied van infrastructuur die niet oplosbaar zijn met onze huidige modaliteiten. Een duurzaam alternatief voor vliegen is daarom noodzakelijk. De hyperloop biedt dit alternatief. Daarbovenop wordt reizigers ook nog eens een naadloze aansluiting geboden met andere transportmodaliteiten in binnensteden. De ontwikkelde animatie is een preview van wat je kunt verwachten.”
Dat de hyperloop duurzaam is, blijkt ook uit volgend bericht: Hyperloop tussen Amsterdam en Rotterdam kan 600.000 ton CO2-uitstoot schelen.
Bron en beeld: Hardt Hyperloop