Industriële bedrijven verwachten de komende jaren met name te kunnen groeien door kunstmatige intelligentie (AI). AI biedt hen mogelijkheden voor meer efficiëntie, flexibiliteit en differentiatie. Dit blijkt uit onderzoek onder 858 professionals en executives uit de industriële sector, uitgevoerd door Hewlett Packard Enterprise (HPE) en Industry of Things World, de grootste industriële IoT-conferentie van Europa. Ontoereikende kwantitatieve en kwalitatieve data, maar ook een gebrek aan AI-expertise worden gezien als grootste uitdagingen voor verdere AI-adoptie, zo lezen we op Executive People.
De ondervraagde Europese industriele bedrijven verwachten dat AI de kosten zal verminderen en tegelijkertijd voor meer omzet zal zorgen en de differentiatie zal verbeteren door middel van nieuwe producten en maatwerk. Gemiddeld denken de ondervraagden dat de omzet met 11,6 procent zal groeien en de marges met 10,4 procent verminderen dankzij AI.
Deze verwachting komt onder meer voort uit de successen die ondernemers al hebben behaald door kunstmatige intelligentie. Maar liefst 95 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze hun doelstellingen door kunstmatige intelligentie veel sneller hebben behaald. De meeste ondenermers zijn van plan om de komende twaalf maanden 0,48 procent van hun omzet in AI te investeren. Dat is veel als je bedenkt dat het gemiddelde overall-budget voor IT 1,95 procent is in de maakindustrie.
Met al dit optimisme is het enigszins teleurstellend dat ‘slechts’ 11% van de ondervraagden tot op heden een AI-oplossing heeft geïmplementeerd, zelfs in de vorm van een proof-of-concept. Maar dat aantal heeft volgens de onderzoekers twee zeer sterke kanttekeningen nodig: ten eerste hebben we het over een opkomende technologie, dus dat in acht nemende wordt het vrij snel opgepakt. Ten tweede tweede, als de 50 procent van de respondenten meetellen die op dit moment actief AI-oploissingen overwegen of zelfs al gepland hebben, komen we uit op 61 procent van bedrijven die AI hebben geimplementeerd.
De redenen dat bedrijven interesse hebben in AI laten ook zien dat er groeiend begrip komt voor de voordelen van AI. Dat gaat niet alleen om kostenbesparing. Ondernemers vinden het ook belangrijk dat de klantervaring verbeterd wordt, producten en diensten verrijkt worden door het toevoegen van nieuwe eigenschappen en snel en automatisch aangepast kan worden aan veranderende omstandigheden.
Er zijn echter ook nog genoeg redenen dat industriële bedrijven twijfelen over het opschalen van AI in hun waardeketen. Data is het belangrijkste struikelblok. Veel ondernemers benoemen een gebrek aan data en kwaliteit om AI-modellen te vullen. Industriebedrijven realiseren zich dat hun AI-oplossingen slechts zo goed kunnen zijn als de informatie die ze gegeven wordt. Dat betekent dat er naast AI vaak nog een volledige data-infrastructuur opgezet moet worden. Ook vrezen veel ondernemers (42 procent) dat hun bedrijf over te weinig analytische kennis en vaardigheden beschikt.
Kortom, er is een positieve gedachtegang als het gaat om de implementatie van AI, maar bij de meeste bedrijven zijn nog wel flink wat stappen nodig om goede AI-oplossingen te kunnen implementeren. “Kunstmatige intelligentie vormt de kern van de vierde industriële revolutie. Het is een belangrijk element in de stap van automatisering naar autonomie, maar ook in het creëren van groei en concurrentievoordeel”, aldus Volkhard Bregulla, Vice President Global Manufacturing, Automotive en IoT bij HPE op Executive People. “Uit ons onderzoek blijkt dat de Europese industriële sector de strategische kracht van AI heeft begrepen en omarmd, maar laat ook de essentie zien van het dichten van de kloof tussen data en skills om het potentieel volledig te ontketenen.”
Executive People schreef ook nog een aantal andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek op:
• De use cases waarin respondenten gebruikmaken van AI zijn verspreid over de gehele waardeketen, inclusief Research & Development (38 procent), demand forecasting (21 procent), productieplanning (18 procent), operations (32 procent), onderhoud (34 procent), verkoop (20 procent) en services (29 procent).
• Kerndoelen van AI-implementaties zijn onder andere efficiëntieverhoging in operations, onderhoud en waardeketens (57 procent), verbeteren van de klantervaring (45 procent), verbeteren van producten en diensten door nieuwe functies toe te voegen (41 procent), snel en automatisch aanpassen aan veranderende omstandigheden (37 procent), creëren van nieuwe bedrijfsmodellen (34 procent) en het beter afstemmen van vraag en aanbod met verbeterde prognoses en planningen (32 procent).
• Onderzoeksresultaten suggereren dat hybride AI-architecturen de komende jaren norm zullen worden. Verwacht wordt dat in 2030 55 procent van de implementaties gebruikmaakt van datacenters en/of cloud, terwijl het in 52 procent van de gevallen via ‘de edge’ zal gaan.
Bron: HPE/Executive People
Foto: Unsplash/Kevin Ku.