maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 15 december 2020

Serieproductie van The Ocean Cleanup’s The Inceptor gaat van start

De Nederlandse non-profitorganisatie The Ocean Cleanup start in samenwerking met het Finse Kronecranes met de serieproductie van de Interceptor. Dit voertuig filtert plastic uit rivieren en voorkomt daarmee dat het materiaal zeeën en oceanen bereikt.

The Ocean Cleanup is in 2013 opgericht door Boyan Slat en is gevestigd in Rotterdam. De organisatie telt ongeveer 95 experts, die zich richten op de aanpak van plasticvervuiling in oceanen wereldwijd. Zij hanteren hierbij een tweevoudige aanpak: het opschonen van plastic dat zich al heeft verzameld in oceanen en het aanpakken van de toestroom van nieuw plastic via rivieren. Zo wijst onderzoek van The Ocean Cleanup uit dat ongeveer 80% van de vervuiling in oceanen afkomstig is uit 1.000 rivieren. De non-profit organisatie wil daarom in een periode van vijf jaar deze 1.000 meest vervuilde rivieren wereldwijd opschonen.

Interceptor

Deze taak is bedoeld voor de Inceptor. Dit schip wordt 100% met zonne-energie aangedreven en filtert volledig autonoom plastic uit rivieren. Het systeem werkt met behulp van een barrière, die in rivieren wordt geplaatst. Vervuiling stroomt dankzij de stroming van de rivier via deze barrière naar de Interceptor, waar het materiaal met behulp van een lopende band uit de rivier wordt gehaald.

Aan boord verdeelt een shuttle het materiaal automatisch over een zestal containers, waarbij een sensor het systeem vertelt wanneer een container vol is. Een Interceptor kan per dag 50.000 kilogram afval verzamelen en bewaart aan boord tot 50 m3 aan afval. De schepen zijn met internet verbonden en stellen automatisch lokale partners op de hoogte indien zij geleegd moeten worden. Doordat het systeem autonoom opereert, kan het proces 24/7 per dag doorgaan. Ook tijdens het legen van de containers kan The Interceptor afval blijven verzamelen.

Pilot

De Interceptor moet een grote rol gaan spelen bij de aanpak van plastic vervuiling in oceanen. Het voertuig is eind 2019 gepresenteerd. Op dit moment zijn drie pilotexemplaren in gebruik in het Maleisische Klang, het Indonesische Jakarta en het Dominicaanse Santo Domingo. Een vierde Interceptor voor gebruik in Vietnam is vertraagd en wordt naar verwachting begin 2021 opgeleverd.

The Interceptor 004 in Santo Domingo (foto: The Ocean Cleanup)
The Interceptor 004 in Santo Domingo (foto: The Ocean Cleanup)

De pilotprojecten zijn ingezet voor het verder verfijnen en optimaliseren van de technologie voor massaproductie. Hierbij zijn onder meer wijzigingen aangebracht aan de lopende band, de shuttle, afvalbakken en de aak zelf. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de derde generatie van het ontwerp voor de Interceptor, wat de bouwdruk vormt voor Interceptors die in 2020 en 2021 worden geproduceerd.

Massaproductie

Op dit moment worden Interceptor 005 en 006 gebouwd in de MHE-Demag faciliteit van Kronecranes in Klang, Maleisië. Naar verwachting zijn deze schepen in mei 2021 gereed. Op de lange termijn neemt Kronecranes de productie, installatie en het onderhoud van de Interceptor schepen op zich. Lokale partners gaan de Interceptors in de praktijk inzetten. The Ocean Cleanup levert zowel technologie als best practices en neemt de leiding bij de ontwikkeling van toekomstige Interceptor projecten.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: The Ocean Cleanup

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven