maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 09 november 2017

Waarom zijn USP’s* zo belangrijk in Duitsland?

Pas op voor ‘ausser Spesen nichts gewesen’!

In het Duitse zakenleven bestaat er een omvangrijk informeel netwerk. Opdrachten worden dikwijls gegund aan bekende ondernemers. Het is daarom vaak lastig om de Duitse markt te penetreren. Maar met een duidelijk onderscheidend product of dienst hebt u meer perspectief. In Duitsland hebben ze hiervoor een mooi woord: “Alleinstellungsmerkmal*”. 

USP’s* bieden u de mogelijkheid een onderscheidende marktpositie op te bouwen. U verwerft hiermee een plaats temidden van de ‘gesettelde’ bedrijven en hun merken. Maar hebt u geen USP’s? Dan gaan inkopers u gemakkelijk als prijsbreker gebruiken. Na vele onderhandelingen – dikwijls op verschillende niveau’s – worden uiteindelijk toch de bestaande Duitse leveranciers gekozen.  Maar ………..die zullen dan wel goedkoper moeten leveren in de toekomst.

Voor u is het eindresultaat teleurstellend: ‘ausser Spesen nichts gewesen’! En het kan maar zo zijn, dat de inkopers provisie krijgen. Zij hebben immers inkoopvoordeel kunnen realiseren voor hun bedrijf! Kortom, er is wel een win-win (voor het Duitse bedrijf èn voor de inkoper), maar zeker niet voor u!

Helaas komen (maak)bedrijven nog al eens in aanraking met deze veelvuldig toegepaste inkoopstrategie. De correcte en respectvolle gespreksvoering van deze Duitse inkopers blijkt in de praktijk een regelrechte valkuil te zijn. De Nederlandse producent heeft meerdere afspraken en presenteert een steeds scherpere offerte. Men verwacht dat de opdracht binnenkort verstrekt zal worden. Integendeel: deze offerte wordt ingezet in een machtsspel met de bestaande toeleverancier. En vooraf zijn de kaarten vaak al geschud: de huidige toeleverancier wil z’n belangrijke A-klant niet verliezen en gaat overstag. Soms gaat hij leveren tegen aanzienlijke prijskortingen en slechtere leverings- en betalingscondities.

Vraag daarom Duitse inkopers heel nadrukkelijk bij uw een eerste kennismaking: “En waarom wilt u juist bij ons een offerte aanvragen?” De inkoper zal u nooit vertellen, dat hij voor een leverancierswissel drie offertes nodig heeft uit oogpunt van z’n ISO-beleid. Kortom, blijven doorvragen om drogredenen te kunnen pareren. Dit bespaart u op termijn veel kostbare verkooptijd – vnl. klantspecifieke offertes maken –  en ………..uiteindelijk irritatie.

Dan liever verkoopgesprekken voeren bij bedrijven waar u een echte probleemoplossende applicatie kunt aanbieden en dus ook echt het verschil kunt maken. En bij voorkeur bij bedrijven waar directie, operations, engineering èn inkoop al van meet af aan uw toegevoegde waarde positief hebben beoordeeld. Kortom, uw USP’s worden direct al door alle beslissers gewaardeerd als basis voor een toekomstige zakenrelatie!

*exclusief verkoopargument

Dit blog is geschreven door Jan Temmink. Bekijk hier zijn profiel.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG verlengen samenwerking voor TechniShow tot en met 2030

(productnews)
Met veel trots kondigen Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG aan dat zij hun succesvolle samenwerking rondom TechniShow...
Met veel trots kondigen Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG aan dat zij hun succesvolle samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities. TechniShow, de grootste en meest toonaangevende vakbeurs voor...
Beursnieuws / 03-09-2024
Lees meer

Denen stellen plannen voor energie-eiland in Noordzee met zeker drie jaar uit

(productnews)
Deense plannen voor het realiseren van een energie-eiland in de Noordzee zijn met minimaal drie jaar uitgesteld. Het eiland...
Deense plannen voor het realiseren van een energie-eiland in de Noordzee zijn met minimaal drie jaar uitgesteld. Het eiland komt er op zijn vroegst pas in 2036, maakt de Deense...
Energie / 03-09-2024
Lees meer

TenneT en batterijgigant GIGA Storage sluiten eerste tijdsduurgebonden contract

(productnews)
GIGA Storage en netbeheerder TenneT hebben de allereerste tijdsduurgebonden aansluit- en transportovereenkomst afgesloten....
GIGA Storage en netbeheerder TenneT hebben de allereerste tijdsduurgebonden aansluit- en transportovereenkomst afgesloten. Een mijlpaal die een belangrijke stap voorwaarts markeert in efficiënter gebruik van het bestaande elektriciteitsnet. Deze...
Algemeen / 02-09-2024
Lees meer

Amerikaans bedrijf plaatst kroon bij patiënt met behulp van robot

Amerikaans bedrijf plaatst kroon bij patiënt met behulp van robot

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 02-09-2024
(productnews)
Voor het eerst is met behulp van een robot geheel geautomatiseerd een tandheelkundige procedure uitgevoerd op een mens....
Voor het eerst is met behulp van een robot geheel geautomatiseerd een tandheelkundige procedure uitgevoerd op een mens. Daarbij is gebruik gemaakt van een robotsysteem dat bestaat uit een combinatie...
Medisch & Zorg / 02-09-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven