maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 09 november 2017

Waarom zijn USP’s* zo belangrijk in Duitsland?

Pas op voor ‘ausser Spesen nichts gewesen’!

In het Duitse zakenleven bestaat er een omvangrijk informeel netwerk. Opdrachten worden dikwijls gegund aan bekende ondernemers. Het is daarom vaak lastig om de Duitse markt te penetreren. Maar met een duidelijk onderscheidend product of dienst hebt u meer perspectief. In Duitsland hebben ze hiervoor een mooi woord: “Alleinstellungsmerkmal*”. 

USP’s* bieden u de mogelijkheid een onderscheidende marktpositie op te bouwen. U verwerft hiermee een plaats temidden van de ‘gesettelde’ bedrijven en hun merken. Maar hebt u geen USP’s? Dan gaan inkopers u gemakkelijk als prijsbreker gebruiken. Na vele onderhandelingen – dikwijls op verschillende niveau’s – worden uiteindelijk toch de bestaande Duitse leveranciers gekozen.  Maar ………..die zullen dan wel goedkoper moeten leveren in de toekomst.

Voor u is het eindresultaat teleurstellend: ‘ausser Spesen nichts gewesen’! En het kan maar zo zijn, dat de inkopers provisie krijgen. Zij hebben immers inkoopvoordeel kunnen realiseren voor hun bedrijf! Kortom, er is wel een win-win (voor het Duitse bedrijf èn voor de inkoper), maar zeker niet voor u!

Helaas komen (maak)bedrijven nog al eens in aanraking met deze veelvuldig toegepaste inkoopstrategie. De correcte en respectvolle gespreksvoering van deze Duitse inkopers blijkt in de praktijk een regelrechte valkuil te zijn. De Nederlandse producent heeft meerdere afspraken en presenteert een steeds scherpere offerte. Men verwacht dat de opdracht binnenkort verstrekt zal worden. Integendeel: deze offerte wordt ingezet in een machtsspel met de bestaande toeleverancier. En vooraf zijn de kaarten vaak al geschud: de huidige toeleverancier wil z’n belangrijke A-klant niet verliezen en gaat overstag. Soms gaat hij leveren tegen aanzienlijke prijskortingen en slechtere leverings- en betalingscondities.

Vraag daarom Duitse inkopers heel nadrukkelijk bij uw een eerste kennismaking: “En waarom wilt u juist bij ons een offerte aanvragen?” De inkoper zal u nooit vertellen, dat hij voor een leverancierswissel drie offertes nodig heeft uit oogpunt van z’n ISO-beleid. Kortom, blijven doorvragen om drogredenen te kunnen pareren. Dit bespaart u op termijn veel kostbare verkooptijd – vnl. klantspecifieke offertes maken –  en ………..uiteindelijk irritatie.

Dan liever verkoopgesprekken voeren bij bedrijven waar u een echte probleemoplossende applicatie kunt aanbieden en dus ook echt het verschil kunt maken. En bij voorkeur bij bedrijven waar directie, operations, engineering èn inkoop al van meet af aan uw toegevoegde waarde positief hebben beoordeeld. Kortom, uw USP’s worden direct al door alle beslissers gewaardeerd als basis voor een toekomstige zakenrelatie!

*exclusief verkoopargument

Dit blog is geschreven door Jan Temmink. Bekijk hier zijn profiel.

Deel dit artikel

Meer nieuws

E-boiler vervangt gasgestookte stoomketel in Eemscentrale

E-boiler vervangt gasgestookte stoomketel in Eemscentrale

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-12-2024
(productnews)
ENGIE gaat een E-boiler op groene stroom plaatsen in de Eemscentrale. De E-boiler vervangt een gasgestookte stoomketel. Een...
ENGIE gaat een E-boiler op groene stroom plaatsen in de Eemscentrale. De E-boiler vervangt een gasgestookte stoomketel. Een stoomketel in een elektriciteitscentrale verwarmt water tot stoom. In veel gevallen gebeurt...
Energie / 03-12-2024
Lees meer

Philips maakt geïntegreerde diagnostiekportfolio beschikbaar via de cloud

(productnews)
Philips breidt zijn samenwerking met Amazon Web Services (AWS) uit. Het bedrijf maakt zijn geïntegreerde...
Philips breidt zijn samenwerking met Amazon Web Services (AWS) uit. Het bedrijf maakt zijn geïntegreerde diagnostiekportfolio, bestaande uit radiologie, digitale pathologie, cardiologie en AI-visualisatieoplossingen, via de cloud beschikbaar....
Medisch & Zorg / 03-12-2024
Lees meer

Hyundai en Kia presenteren exoskelet

Hyundai en Kia presenteren exoskelet

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 02-12-2024
(productnews)
Hyundai en Kia, beide onderdeel van Hyundai Motor Company, lanceren een exoskelet gericht op industrieel gebruik: de X-ble...
Hyundai en Kia, beide onderdeel van Hyundai Motor Company, lanceren een exoskelet gericht op industrieel gebruik: de X-ble Shoulder. Het exoskelet verhoogt de efficiëntie en productiviteit van de drager, terwijl...
Automotive / 02-12-2024
Lees meer

Bijna 95% van de organisaties in de industriële sector is het afgelopen jaar getroffen door cyberaanvallen

(productnews)
Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat bijna 95 procent van de industriële organisaties een cybersecurity-incident heeft...
Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat bijna 95 procent van de industriële organisaties een cybersecurity-incident heeft gehad in de afgelopen twaalf maanden. Het onderzoek onder 203 Nederlandse C-level besluitvormers belicht...
Algemeen / 02-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven