maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 05 december 2017

0,2% van het Nederlandse wagenpark bestaat uit elektrische auto's

Slechts 0,2% van het Nederlandse wagenpark bestaat op dit moment uit elektrische voertuigen. 38% van de Nederlanders heeft interesse in een elektrische auto. Van deze groep overweegt 37% binnen vijf jaar ook daadwerkelijk een dergelijke auto aan te schaffen. Dit komt neer op een zevende van alle Nederlandse consumenten. Er is dan ook nog een lange weg te gaan naar een brede omarming van elektrische voertuigen in Nederland.

Dit blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB, waarin de organisatie gegevens over elektrische voertuigen en het gebruik hiervan heeft verzameld. Cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) wijzen uit dat er op 31 oktober 2017 in totaal 19.041 volledig elektrische voertuigen rondreden op de Nederlandse wegen. Dit komt neer op ongeveer 0,2% van de in totaal 8,22 miljoen personenauto’s die volgens het CBS in 2017 op de Nederlandse weg rijden. Ter vergelijking: op 31 oktober 2017 reden er 98.367 plug-in hybrids in ons land, wat neerkomt op ongeveer 1,2% van het totale Nederlandse wagenpark. 

Belangrijkste redenen om een elektrische auto te kopen

38% van de Nederlandse consumenten overweegt een elektrisch voertuig te kopen. 85% van deze groep noemt het milieu als reden om een dergelijk voertuig aan te schaffen. Cijfers van het TNO onderschrijven dit; een elektrisch voertuig genereert 35 tot 55% minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto. 46% van de consumenten ziet de gebruikskosten als belangrijke reden voor de aanschaf van een elektrisch voertuig. Dit is opvallend, aangezien uit cijfers van de ANWB blijkt dat een elektrisch voertuig in de praktijk per kilometer juist duurder is dan een benzineauto. Zo kost een elektrisch voertuig 55,9 eurocent per kilometer, terwijl een benzineauto 50,6 eurocent per kilometer kost. 

44% van de Nederlandse consumenten geeft aan door de aanschaf van een elektrisch voertuig voorbereid te zijn op de toekomst. 41% noemt niet meer hoeven tanken als belangrijkste voordeel, terwijl 38% wijst op de goede rijeigenschappen van elektrische voertuigen. Een evengrote groep geeft aan simpelweg van nieuwe dingen te houden en daarom geïnteresseerd te zijn in elektrische auto’s. 

21% van de consumenten is niet geïnteresseerd

21% van de Nederlandse consumenten geeft aan geen interesse te hebben in een elektrische auto. Deze groep ziet allerlei redenen om geen elektrische auto te willen kopen. Zo geeft 65% aan de voertuigen te duur te vinden. Op dit moment zijn 18 modellen elektrische auto’s beschikbaar voor een aanschafprijs tot 50.000 euro, blijkt uit cijfers van de ANWB. 31% noemt de actieradius van elektrische voertuigen als belangrijkste reden niet tot aanschaf over te gaan. Cijfers op basis van de New European Driving Cycle (NEDC), een gestandaardiseerde testrit die gebruikt wordt bij de typegoedkeuring van voertuigen, wijzen uit dat de gemiddelde actieradius van een elektrische auto 222 kilometer bedraagt. 

26% van de consumenten geeft aan met de aanschaf te wachten tot een meer gangbare elektrische auto op de markt verschijnt. 15% stelt dat een elektrisch voertuig niet te gebruiken is voor vakanties en ziet dit als reden om een dergelijke auto niet aan te schaffen. Ook het opladen van de voertuigen blijkt door consumenten als een probleem te worden ervaren. Zo geeft 24% van de Nederlandse consumenten aan te willen wachten op de komst van meer laadpalen, terwijl 16% geen mogelijkheid ziet om een elektrisch voertuig op te laden. Cijfers van de RVO tonen aan dat op dit moment 949 snelladers en 31.369 openbare laadpalen in Nederland beschikbaar zijn.

Top 5 elektrische auto’s met grootste bereik

Aan de hand van cijfers uit de NEDC test heeft de ANWB een top 5 opgesteld met elektrische voertuigen met het grootste bereik. De top 5 ziet er als volgt uit: 

  1. Opel Ampera-E – 520 kilometer
  2. Renault Zoë – 403 kilometer
  3. Nissan Leaf – 378 kilometer
  4. BMW i3 – 300 kilometer
  5. Volkswagen E-Golf – 300 kilometer

Alle voertuigen in deze top 5 zijn beschikbaar voor een bedrag minder dan 50.000 euro.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: ANWB
Bron foto: Pixabay / paulbr75

Deel dit artikel

Meer nieuws

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven