Het Nederlandse bedrijf Lightyear werkt aan een auto voorzien van zonnepanelen. Het bedrijf verwacht dat de Lightyear One in Nederland zo’n 10.000 kilometer per jaar kan afleggen, zonder dat het voertuig aan een laadpaal hoeft te worden gekoppeld.
Al langer zijn allerlei elektrische voertuigen beschikbaar, waaronder de Model S, Model X en Model 3 van Tesla, de i3 en i7 van BMW en de Leaf van Nissan. Deze voertuigen moeten echter allen worden opgeladen met behulp van een laadpaal en een stekker. Dit is geen probleem in gebieden waar voldoende laadpalen beschikbaar zijn, maar kan in gebieden waar deze palen nauwelijks beschikbaar zijn tot problemen leiden. Naar schatting woont slechts 3% van de wereldbevolking op minder dan 100 kilometer afstand van een laadpaal.
Daarnaast wordt al langer geëxperimenteerd met auto’s die voorzien zijn van een zonnepaneel. Zo is de Toyota Prius Plug-In Hybrid optioneel leverbaar met het Solar Pack, waarbij zonnepanelen in het dak van het voertuig zijn geïntegreerd. Zoals de naam van dit voertuig echter al doet vermoeden, is de Toyota Prius Plug-In Hybrid een hybride auto en dus ook is voorzien van een brandstofmotor. De Lightyear One is dan ook uniek en moet het eerste commercieel beschikbare volledig elektrische voertuig met zonnepanelen worden.
Net als andere elektrische voertuigen is de Lightyear One voorzien van een accu, die het mogelijk maakt energie die wordt opgewekt met behulp van de zonnepanelen op te slaan. Dankzij deze accu kan het voertuig bijvoorbeeld ook rijden gedurende de nacht. Doordat de zonnepanelen van de Lightyear One energie opwekken met behulp van de zon, varieert het aantal kilometers dat gebruikers per jaar op zonne-energie kunnen afleggen per regio. Zo stelt Lightyear dat het voertuig in het zonnige Hawaii 20.000 kilometer per jaar kan rijden op zonne-energie, terwijl dit in Amsterdam zo’n 10.000 kilometer zal zijn.
Het is overigens ook mogelijk het voertuig op te laden met behulp van een laadpaal, iets wat volgens het bedrijf alleen nodig is voor lange reizen en gedurende de winter. Lightyear stelt dat de Lightyear One overweg kan met iedere ‘normale stekker’. Lightyear meldt dat het voertuig op één acculading 400 tot 800 kilometer kan rijden, wat afhankelijk is van de accuconfiguratie waarvoor de gebruiker kiest.
De Lightyear One gaat 119.000 euro kosten, exclusief belasting. Dit betekent in de praktijk dat over het voertuig 24.990 euro betaald moet worden. Over nieuwe elektrische voertuigen die in Nederland worden aangeschaft hoeft geen BPM te worden betaald, iets wat in ieder geval tot 2020 gehandhaafd zal worden. Dit betekent dat de Lightyear One in eerste instantie leverbaar zal zijn vanaf 143.990 euro. Ter vergelijking: een Tesla P100D zonder opties is in Nederland op het moment van schrijven leverbaar vanaf 149.685 euro.
Lex Hoefsloot, CEO en mede-oprichter van Lightyear, gaf onlangs in een uitzending van De Wereld Draait Door overigens aan te verwachten dat de prijs van voertuigen met zonnepanelen op termijn fors kan dalen. Hoefsloot verwacht zelfs dat de voertuigen van Lightyear goedkoper kunnen worden dan andere elektrische voertuigen. Dit is te danken aan de kleinere accu die in de voertuigen wordt gebruikt, wat mogelijk is dankzij de inzet van zonnepanelen. In elektrische voertuigen is de accu doorgaans het duurste component, waardoor de kostprijs van elektrische voertuigen met zonnepanelen lager kan liggen dan die van ‘traditionele’ elektrische auto’s.
Hoefsloot is eerder lid geweest van Solar Team Eindhoven, een team van de TU Eindhoven die de Stella en Stella Lux hebben gebouwd. Deze voertuigen maken beide gebruik van zonnepanelen om energie op te wekken voor de elektrische motor. Zowel de Stella als Stella Lux hebben deelgenomen aan de Bridgestone World Solar Challenge Cruiser Class, waar het team in 2013 en 2015 wereldkampioen wist te worden. Hoefsloot heeft Lightyear opgericht met vier andere leden van Solar Team Eindhoven: Qurein Biewenga, Koen van Ham, Martijn Lammers en Arjo van der Ham.
Lightyear levert in 2019 wereldwijd 10 Lightyear One’s af, die de ‘signature edition’ worden genoemd. In 2020 volgen nog eens 100 exemplaren.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Lightyear
Bron: De Wereld Draait Door
Bron foto: Lightyear