Het Britse Riversimple maakt bekend via een crowdfundingcampagne één miljoen Britse pond te hebben opgehaald voor de ontwikkeling van Rasa. Dit is een zeer zuinige auto die wordt aangedreven met behulp van waterstof en vier elektromotoren. Het voertuig biedt ruimte aan twee inzittenden en bagage. Riversimple stelt dat de kofferbak van het voertuig groot genoeg is om twee koffers en een kist wijn mee te nemen.
Riversimple wil naar eigen zeggen efficiënte auto’s begeerlijker maken en efficiëntie winstgevend maken. De Rasa kan ongeveer 480 kilometer afleggen op 1,5 kilo waterstof. Omgerekend naar traditionele brandstof staat dit volgens het bedrijf gelijk aan een verbruik van één liter brandstof per 88 kilometer. Om dit mogelijk te maken is het voertuig zeer licht: de volledige auto weegt slechts 580 kilogram. Om dit lage gewicht te realiseren is de Rasa onder andere voorzien van een lichtgewicht, maar extreem stijf chassis dat bestaat uit koolstofvezelcomponenten. Het monocoque chassis weegt slechts veertig kilogram.
De auto is voorzien van vier elektromotoren, waarvan er in ieder wiel één is geplaatst. De motors zorgen niet alleen voor de aandrijving van het voertuigen, maar functioneren ook als rem. Hierbij wordt 50% van de kinetische energie die vrijkomt teruggewonnen, zodat deze opnieuw kan worden ingezet voor het aandrijven van het voertuig. Daarnaast is de auto voorzien van een 8,5kW waterstofbrandstofcel.
Het waterstof passeert in de brandstofcel een PEM membraam (Proton Exchange Membrane), waar het wordt gecombineerd met zuurstof om water en elektriciteit te vormen. De elektriciteit wordt vervolgens afgegeven aan de vier elektromotoren in de wielen van het voertuig. Doordat deze motoren in ieder wiel van het voertuig aanwezig zijn beschikt de Rasa over vierwielaandrijving.
Het terugwinnen van kinetische energie tijdens het remmen is mogelijk door het gebruik van supercondensators, die aan de voorzijde van het voertuig zijn geplaatst. Riversimple stelt dat deze supercondensators ten opzichte van accu’s als belangrijk voordeel hebben dat zij in korte tijd relatief veel energie kunnen opslaan. Supercondensators bieden echter een lagere opslagcapaciteit dan accu’s. De energie die in de supercondensators wordt opgeslagen wordt teruggegeven aan de elektromotoren en ingezet om het voertuig te laten accelereren.
Riversimple stelt dat dit ontwerp het mogelijk maakt een relatief kleine brandstofcel te gebruiken, die groot genoeg is om het vermogen op te wekken dat nodig is om met het voertuig rond te rijden. De brandstofcel biedt echter relatief weinig vermogen om het voertuig te laten accelereren en wordt daarom aangevuld met de kinetische energie die wordt teruggewonnen tijdens het remmen.
Doordat het voertuig gebruik maakt van elektromotoren en waterstof heeft de Rasa bij de uitlaat nul emissies. Uitstoot wordt echter niet alleen veroorzaakt door de motor in het voertuig, maar ook door het productieproces van de brandstof die in het voertuig wordt gebruikt. De emissies die hierbij vrijkomen worden ook wel ‘Well-to-Wheel’ emissies genoemd. Riversimple stelt dat de Well-to-Wheel emissies van de Rasa ongeveer 40gCO2/km bedragen, ook als waterstof wordt gewonnen uit aardgas. Hiermee heeft het voertuig volgens de organisatie de laagste uitstoot van alle productievoertuigen wereldwijd.
Ook opvallend aan de Rasa is het feit dat Riversimple dit voertuig niet wil verkopen aan consumenten, maar wil aanbieden via een servicecontract. Klanten sluiten hierbij een contract af met een looptijd van doorgaans één tot drie jaar. Daarnaast betalen klanten voor de kosten die verbonden zijn aan het verbruik van het voertuig op basis van het aantal gereden kilometers. Zij krijgen vervolgens een Rasa tot hun beschikking gesteld, inclusief verzekering en onderhoud.
Riversimple stelt dat dit business model helpt de impact van personenvervoer op het milieu te minimaliseren. Het bedrijf streeft ernaar voertuigen zo lang mogelijk op de weg te houden en hierdoor zijn winst te maximaliseren. Dit in tegenstelling tot traditionele autofabrikanten, die juist meer winst draaien indien zij meer voertuigen verkopen. Het Britse bedrijf verwacht de Rasa eind 2018 in productie te nemen.
Meer informatie over de Rasa is te vinden op de website van Riversimple.
Door: Wouter Hoeffnagel
Bron: Riversimple