maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 20 november 2019

Brancheorganisaties pleiten voor Europese wetgeving rond vrije toegang voertuigdata

Een alliantie van automotive brancheorganisaties roept Europese beleidsmakers op vrije toegang tot voertuiggegevens wettelijk vast te leggen. Dit is volgens de partijen nodig om een gelijk speelveld te creëren waarop onafhankelijke aanbieders in staat concurrerende en innovatieve dienstenen oplossingen kunnen leveren.

Consultancybureau Roland Berger voorspelt dat in 2025 zo’n 70% van het wagenpark verbonden is. Een gebrek aan effectieve toegang tot voertuiggegevens en -functies staat de realisatie van veel innovatieve ideeën echter in de weg, stellen de partijen in een manifest. “Met de opkomst van de ‘connected car’ vindt concurrentie nu plaats in het voertuig, waar datakwaliteit en veilige toegang tot autofunctionaliteit de kwaliteit van de dienst bepaalt. In een steeds digitalere automotive sector, zou de volledige automotive waardeketen het recht moeten hebben hun business modellen te ontwikkelen en op gelijke voet te concurreren met autofabrikanten om de concurrerende diensten te leveren die hun klanten verwachten.”

Vier vereisten

Hiervoor zijn volgens het manifest vier dingen nodig:

  • Onafhankelijke, directe en real-time toegang tot tijdkritieke voertuiggegevens, zonder monitoring door de autofabrikant.
  • Bi-directionele communicatie met het voertuig en diens functies, onafhankelijk van de voertuigfabrikant.
  • Het vermogen veilig en onafhankelijk op afstand te communiceren met de bestuurder via ingebouwde Human-Machine-Interfaces (HMI’s) functies, bijvoorbeeld via het dashboard of spraakopdrachten. 
  • Het vermogen onafhankelijke software direct op ingebouwde computersystemen in het verbonden voertuig te draaien om dynamisch gegenereerde data zo dicht mogelijk bij de bron te analyseren.

Extended Vehicle

Autofabrikanten hanteren momenteel het Extended Vehicle (ExVe) model voor toegang tot voertuigdata. Het manifest wijst er onder meer op dat bij ExVe alle communicatie tussen voertuigen en derde partijen via servers van de autofabrikant loopt. Daarnaast is slechts een deel van de voertuiggegevens en -functies beschikbaar voor derde partijen. 

“‘ExVe’ waarborgt gelijke mogelijkheden niet. Het geeft autofabrikanten juist de volledige controle om te beslissen hoe, wanneer (latentie) en wie toegang krijgt tot (voornamelijk geaggregeerde en gediagnostiseerde/verwerkte) data”, aldus de belangenvertegenwoordigers. De alliantie wijst ook op de beperkte toegang tot voertuigdata via de fysieke On-Board-Diagnostics (OBD) poort, wat volgens hen tekenend is voor de rol van ‘poortwachter’ die autofabrikanten hebben aangenomen. De alliantie pleit daarom voor directe toegang tot voertuiggegevens op contractbasis of via een dataservicesplatform, die ook wel een ‘neutrale server’ wordt genoemd.

Gestandaardiseerd platform voor vrije toegang

De oplossing ligt volgens de partijen in een ingebouwd interoperabel, gestandaardiseerd en veilig platform dat vrije toegang biedt tot data. Een dergelijk platform is eerder door het Transport Research Laboratory (TRL) van de Europese Commissie voorgesteld in het rapport ‘Access to In-vehicle Data and Resources’. Een dergelijk platform biedt volgens het manifest verschillende voordelen: 

  • Volledige controle voor consumenten over welke service provider toegang heeft tot hun data, zonder tussenkomst van de autofabrikant.
  • Effectieve concurrentie zonder monitoring door de autofabrikant.
  • Nieuwe mogelijkheden voor innovatieve oplossingen en nieuwe business modellen.
  • Betere ondersteuning en volledige compatibiliteit met cybersecurity. 
  • Verbeterde veiligheid op de weg en een bijdrage aan een duurzamere en circulaire economie.
  • Garanderen van compliancy met databeschermingswetgeving door een directe relatie tussen de service provider en de klant te scheppen.

Wetsvoorstel in 2020

De alliantie wijst erop dat het Europese Parlement de Europese Commissie eerder in twee resoluties opriep eerlijke, veilige, real-time en technologie-neutrale toegang tot voertuigdata voor derde partijen wettelijk vast te leggen. De partijen roepen de Europese Commissie en andere beleidsmakers daarom op in 2020 met een wetsvoorstel te komen. 

Het manifest is ondertekend door:

  • ADPA (automotive data uitgevers)
  • CECRA (handel en reparatie)
  • CITA (inspectie)
  • EGEA (garages en testapparatuur)
  • ETRMA (banden en rubberproducten)
  • FIA Region I (motor- en tourclubs)
  • FIGIEFA (automotive aftermarket distributie)
  • Insurance Europe (verzekeringen)
  • Leaseurope (lease en huur)
  • SMEunited (mkb)
  • UEIL (smeermiddelen)

Het manifest is hier te vinden.

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven