Het aantal geleverde elektrische (EV’s) en plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) in Europa is in het eerste kwartaal van 2020 met 72% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Het totale aantal geleverde auto’s is in Europa in deze periode juist met 26% gedaald.
Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Canalys. Op de Europese markt zijn in Q1 in totaal 3 miljoen nieuwe auto’s geleverd in het eerste kwartaal van 2020. Dit is een miljoen minder dan een jaar eerder, wat neerkomt op een daling van 26%. Een combinatie aan factoren gerelateerd aan maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen raakt de autoverkopen hard. Zo verstoorden maatregelen in Azië de leveranciersketen van veel bedrijven, terwijl ook fabrieken van autofabrikanten tijdelijk werden gesloten. Daarnaast loopt de vraag naar auto’s terug, onder meer doordat mensen meer thuiswerken.
“De indrukkende resultaten van EV’s hadden nog beter kunnen zijn”, zegt Chris Jones, hoofdanalist voor de automotive sector bij Canalys. “De vraag naar EV’s oversteeg de levering en er zijn lange wachtlijsten en levertijden voor populaire EV’s. Sommige automotive OEM’s zagen zich gedwongen lanceringen uit te stellen en sommigen boden oudere modellen EV’s zelfs langer aan om aan de vraag te kunnen voldoen – de VW e-Golf draaide een recordkwartaal in Europa. Incentives vanuit overheden en inruilprogramma’s zorgen voor een aanzienlijk korting op nieuwe EV’s in Europa – wat goed nieuws is nu dealers heropenen en de markt weer aantrekt.”
Het aanbod aan EV’s en PHEV’s in Europa is sterk gegroeid. Op dit moment zijn meer dan 75 verschillende modellen EV’s en PHEV’s beschikbaar op de Europese markt, terwijl de lancering van meer modellen in het verschiet ligt. De Tesla Model 3 is met 200.000 afgeleverde exemplaren in Q1 het meest populair. Het meest succesvolle nieuw gelanceerde model is de Peugeot e-208. “Veel populaire compacte auto’s in Europa, zoals de 208, krijgen in 2020 een elektrische variant. Deze bekendheid versterkt de verkopen”, aldus Jones.
De lockdown vond in grote delen van Europa plaats in de laatste weken van Q1. Desondanks is het totaal aantal afgeleverde nieuwe auto’s met maar liefst 26% teruggelopen. In absolute aantallen gaat het om drie miljoen stuks, ongeveer een miljoen exemplaren minder dan een jaar eerder. Onder meer de stijgende werkloosheid, economische onzekerheid, lockdown-maatregelen en reisbeperkingen dragen hieraan bij. Canalys verwacht dat deze factoren 2020 een zwaar jaar zullen maken voor de automotivesector.
Als we inzoomen op de automodellen die in 2020 zijn afgeleverd, blijkt dat bijna 490.000 exemplaren (16% van de totaal) in Q1 was voorzien van level 2 rijondersteuning. Dergelijke systemen maken gebruik van sensoren, camera’s en andere technologie om de bestuurder te ondersteunen. Dit heeft als doel ritten niet alleen veiliger te maken, maar ook comfortabeler. De systemen zorgen onder meer dat voertuigen in hun baan blijven en een veilige afstand aanhouden ten opzichte van hun voorligger.
“Level 2 rijsystemen zijn niet langer beperkt tot premium modellen. 23 automerken, waaronder veel mainstream merken, leveren de functionaliteit nu als optie of standaard in hun nieuwe auto’s in Europa”, zegt Jones. “We zien een duidelijke segmentatie in de beschikbare systemen. De laatste en meest geavanceerde systemen bieden een 360-graden zicht op de omgeving van een voertuig, kan anticiperen op aankomende veranderingen van de maximumsnelheid, kunnen inhalen en kunnen voelen wanneer je je handen niet aan het stuur hebt.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel