maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Aanhangersbranche raakt overtuigd van luchtvering

Iets doen wat niemand anders doet. Het is vaak een garantie voor succes. Dat geldt inmiddels ook voor Tohaco; het bedrijf uit Liessel kende de afgelopen twee jaar een behoorlijke groei en dat is te danken aan haar unieke aanhangers met luchtveringssysteem.

Het gebruik van een luchtveringssysteem wordt binnen de transportsector al sinds jaar en dag gebruikt, maar voor aanhangers  was het tot op heden vrij ongebruikelijk. Tohaco ontwikkelde een luchtveringssysteem voor aanhangers tot 3,5 ton en is er sinds begin 2013 mee op de markt. “We hebben destijds de handen ineen geslagen met verschillende partijen, waaronder een ontwikkelaar uit de transportwereld en een eigenaar van een metaalbedrijf”, aldus Berry Hurkemans van Tohoca. “We kwamen links en rechts op beurzen al wel trailers tegen met luchtvering maar daar zaten volgens ons nog flink wat haken en ogen aan. Samen met onder andere VB-Airsuspension hebben we het uiteindelijke concept ontwikkeld. We hebben verschillende prototypes gebouwd en gekeken hoe het zich in de praktijk hield. Na de nodige voorbereiding op het gebied van verkoop, een website, garantie en onderhoudschriften zijn we de markt opgegaan. Inmiddels begint het zich langzaam uit te spreiden.”

Nog geen storingen luchtveringssysteem

De vakhandel was in het begin sceptisch.  Met name over de werking van de wielophanging en het veersysteem bestonden twijfels. En juist die aspecten blijken uitstekend te werken, zo is de conclusie na een paar jaar. “De eerste storing van het systeem moet zich nog voordoen. Uiteraard zullen we nog tegen dingen aanlopen en we hebben onze neus eerder ook al wel eens gestoten, maar tot nu toe kennen we weinig problemen.”

Het gebruik van luchtvering bij aanhangers zorgt met name voor meer comfort en veiligheid. “Het systeem creëert de mogelijkheid om de trailer afzinkbaar te maken waardoor op- en afrijden probleemloos kan. Daarnaast zorgt de onafhankelijke wielophanging er samen met de luchtvering voor dat je met de wielen altijd in contact bent met het wegdek. Een normale aanhangwagen springt en danst, ook als hij leeg is, alle kanten op. Dat voorkom je met het luchtveringssysteem.”

Exportgroei

Ook in andere Europese landen slaat het concept inmiddels aan. In Nederland, België en Luxemburg is Tohoca de enige partij die luchtvering voor aanhangers bouwt. Ook in de rest van West-Europa is er geen partij die seriematig luchtgeveerde trailers ontwikkelt. Zeker niet in combinatie met elektrische sturing. “In Duitsland worden luchtgeveerde trailers alleen als maatwerk gebouwd. Die aanhangers zijn meer manueel bedient. Wij hebben elektronische bediening als uitgangspunt. Een gesloten systeem waar je als gebruiker geen invloed op hebt. Dat zorgt ook voor extra veiligheid.”

Hurkmans ziet met zijn luchtveringssysteem nog genoeg mogelijkheden voor de toekomst. “Er liggen nog veel meer kansen dan die we nu benutten. We zijn een jong bedrijf, we kunnen nog uitbouwen. Maar het belangrijkste is dat er eerst een fundament ligt waar we op kunnen doorborduren. We willen geen beloftes doen aan afnemers die we niet kunnen waarmaken. We gaan eerst slagen maken met de huidige trailers. Neemt niet weg dat er genoeg kansen zijn, bijvoorbeeld rondom paarden- en botentrailers.”

Fotobijschrift: Tohaco directeur Berry Hurkmans (rechts) en Berry Bijsterveld bij de productielijn van luchtgeveerde aanhangers.

Bron: www.tohaco.com

Door: Kelly Bakker

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ruim 5,2 miljoen euro financiering vanuit SolarNL voor circulaire zonnepanelen

(productnews)
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn...
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn circulaire zonnepanelen versnellen. Het Weertse Solarge richt zich op de productie van...
Energie / 07-01-2025
Lees meer

New Glenn-raket van Blue Origin met herbruikbare eerste trap deze week gelanceerd

(productnews)
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in...
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in ontwikkeling geweest en moet de concurrentie aangaan met Starship van...
Lucht & Ruimtevaart / 06-01-2025
Lees meer

Duurzame verpakking van moerasplanten

Duurzame verpakking van moerasplanten

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 06-01-2025
(productnews)
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere...
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere ligninegehalte zouden veenplanten echter ook een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor hout als grondstof...
Algemeen / 06-01-2025
Lees meer

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven