maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 12 december 2022

AB InBev kiest voor Einride voor elektrisch zwaar transport

AB InBev gaat een samenwerking aan met Einride. De Belgische bierbrouwerij krijgt de beschikking over een volledig elektrische vloot van vrachtwagens voor zwaar transport tussen Brussel en Leuven. Naar verwachting verlaagt AB InBev hiermee haar CO2-uitstoot met 500 ton op jaarbasis.

Wie is Einride?

Einride is een Zweeds bedrijf dat is gespecialiseerd in elektrische en zelfrijdende voertuigen. Deze voertuigen heten ‘Einride Pods’. De pods zijn niet voorzien van een cabine en bieden geen ruimte aan een menselijke bestuurder. Het voertuig rijdt dan ook autonoom. Wel kijkt altijd een menselijke professional mee tijdens de rit. Deze begeleider kan indien nodig ingrijpen en de controle over het voertuig overnemen.

Het Zweedse bedrijf introduceert de Eindride Pod in het voorjaar van 2017. Het eerste prototype op volledige schaal – de T-Pod – is op 4 juli datzelfde jaar door het bedrijf gepresenteerd.

Al diverse partnerships

Sindsdien timmert het bedrijf aan de weg. Zo sloot het bedrijf in 2017 een partnership af met Lidl en in 2018 met DB Schenker. De eerste commerciële installatie van een Einride Pod is in november 2018 gerealiseerd in het Zweedse Jönköping. Sinds mei 2019 verzorgen de voertuigen hier daadwerkelijk bezorgingen. De Einride Pods mogen hierbij met een snelheid van 5 kilometer per uur voortbewegen.

Ook Maersk is klant bij Einride; het bedrijf wil via Einride elektrische voertuigen inzetten op de Amerikaanse wegen. Het transportbedrijf bestelde 300 zogeheten Class 8-vrachtwagens. Dit zijn de zwaarste categorie vrachtwagens die in de Verenigde Staten (VS) de weg op mogen. De voertuigen die Maersk gaat gebruiken zijn door Einride aangeschaft bij het Chinese BYD, dat de voertuigen produceert in de staat Californië.

“Terwijl we onze Amerikaanse activiteiten blijven uitbreiden en onze end-to-end verzendoplossing op schaal bieden, is het essentieel om een OEM-partner te hebben die met ons kan samenwerken bij het leveren van de beste elektrische voertuigen in zijn klasse”, lichtte Niklas Reinedahl, General Manager North-America bij Einride, toe over deze deal met het Chinese bedrijf. Met behulp van de vrachtwagens van BYD wil Einride klanten ondersteunen met het op efficiënte wijze elektrisch, kostenconcurrerend en emissievrij vervoeren van goederen.

Ook AB InBev gaat samenwerking met Einride aan

AB InBev gaat vanaf begin 2023 een samenwerking aan met Einride. Zo wil de Belgische brouwer het voortouw nemen in de grootschalige uitrol van zwaar elektrisch transport in België. De oplevering van de elektrische vrachtwagens vindt gefaseerd plaats. In de eerste fase neemt AB InBev zes elektrische vrachtwagens van Einride in gebruik op het traject tussen Brussel en Leuven. Ook realiseren de partijen de bijbehorende laadinfrastructuur.

De bierbrouwer gaat de elektrische vrachtwagens inzetten rondom Leuven en Brussel. Het bedrijf wil hiermee zijn doelstelling ondersteunen om in 2040 klimaatneutraal te zijn in haar gehele toeleveringsketens. Dat betekent onder meer grote veranderingen in het wagenpark van AB InBev.

Dieseltrucks vervangen door elektrische varianten

“Wij kopen geen dieseltrucks meer aan en zullen elke dieseltruck die is afgeschreven, stelselmatig vervangen door een elektrische variant. Aangezien we volgend jaar beginnen met de brede inzet van elektrische voertuigen voor stadsleveringen in Gent, Brussel, Luik en Leuven, is het partnerschap met Einride voor elektrisch zwaar transport op de middellange afstand de volgende stap in onze “Green Logistics” strategie. Als de omgeving waarin we werken duurzamer wordt, zal ook de kwaliteit van de natuurlijke ingrediënten om bier te brouwen, daar beter van worden”, licht Philippe Seminck, AB InBev’s Logistics Director voor de Benelux en Frankrijk, toe.

“De Benelux is het kloppend hart van Europa en de plaats bij uitstek om veranderingen in de hele Europese Unie tot stand te brengen”, zegt Robert Falck, CEO en oprichter van Einride. “In de afgelopen tien jaar heeft de EU de uitstoot van broeikasgassen in elke sector verminderd, met uitzondering van de transportsector. Daar is de uitstoot alleen maar toegenomen, waarbij vrachtvervoer over de weg verreweg de grootste vervuiler blijft. Het is de hoogste tijd om actie te ondernemen om de doelstelling van een halvering van de uitstoot tegen 2030 te halen. Met onze toonaangevende technologie, die vanaf het begin af aan elektrisch is geweest, willen we bijdragen aan significante emissiereducties, zodat Europa de leiding kan nemen in de wereldwijde race naar net zero.”

Einride Saga

Einride zet voor het realiseren van elektrisch vrachtvervoer een oplossing genaamd Einride Saga in. Dit is een platform dat klanten onder meer toegang geeft tot actiegedreven inzichten over KPI’s rondom transport, energiegebruik en prestaties. Denk hierbij aan vermeden CO2-emissies door de inzet van Einride Pods en de daadwerkelijke CO2-uitstoot, maar ook aan het aantal elektrisch gereden kilometers en percentage elektrisch gereden kilometers in wagenparken dat bestaat uit zowel elektrische voertuigen als exemplaren met een verbrandingsmotor. De data is in real-time beschikbaar en ondersteunt bedrijven bij het realiseren van hun duurzaamheidsdoelstellingen.

Het Einride Saga-platform helpt organisaties ook bij het beheren van hun transporten. Zo geeft de oplossing het volledige netwerk van elektrische voertuigen en oplaadinfrastructuur in real-time weer. Eventuele problemen die optreden op routes zijn hierdoor direct adresseerbaar. Ook geeft Saga inzicht in individuele ritten. Komt een rit onverhoopt te laat aan? Dan is via Saga nauwkeurig zichtbaar hoe dit komt en welke acties je in reactie op de vertraging kunt nemen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: En Serio

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven