maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 24 juni 2020

ACEA, CECRA en CLEPA roepen EU-lidstaten op tot steun voor automotivesector

Brancheorganisaties ACEA, CECRA en CLEPA, die gezamenlijk de volledige automotivewaardeketen in Europa vertegenwoordigen, roepen de 27 EU-lidstaten op tot steun voor de automotivesector. Deze steun is nodig voor het herstel van de sector in de nasleep van de COVID-19 crisis.

De automotivesector is hard getroffen door de coronacrisis. Zo zagen veel fabrikanten zich genoodzaakt hun ontwikkel- en productielocaties voor meerdere weken of zelfs maanden volledig stil te leggen. Het productieverlies in de sector bedraagt tot nu toe naar schatting ruim 2,4 miljoen voertuigen, terwijl 1,1 miljoen banen in de sector worden geraakt. Veel fabrieken openen inmiddels weer geleidelijk hun deuren, maar hun productieniveau ligt fors lager dan voor de COVID-19 crisis.

Omzetverlies

Als we inzoomen op de toeleveranciersketen, verwachten nagenoeg alle bedrijven een omzetverlies van 20% of meer. Ruim de helft verwacht dit jaar een negatief resultaat neer te zetten. ACEA, CECRA en CLEPA waarschuwen dat dit ook impact heeft op belastinginkomsten in EU-lidstaten. Veel bedrijven verwachten de crisis pas in 2022 achter zich te kunnen laten.

Veel autodealers in de Europese Unie (EU) sloten eveneens wekenlang hun deuren. Dit leidde tot historisch lage verkoopsectors in alle voertuigsegmenten. Zo neemt het aantal geregistreerde personenvoertuigen volgens cijfers van ACEA naar verwachting van 12,8 miljoen stuks in 2019 naar 9,6 miljoen stuks dit jaar. De Europese automarkt is tot nu toe met met 41,5% gekrompen. Garages en onderhoudsspecialisten zagen hun activiteiten met 85% teruglopen.

Grootste krimp ooit in Europa

ACEA voorspelt dat de autoverkopen dit jaar terugzakken tot het laagste niveau sinds 2013. Dat jaar herstelde de sector na zes jaar krimp op rij in de nasleep van de financiële crisis in 2008-2009. Percentueel gezien gaat het dit jaar om de grootste krimp die ooit is geregistreerd in de Europese automotivesector.

“We willen uw aandacht vestigen op de urgente behoefte aan politieke steun – zowel op EU-niveau als vanuit EU-lidstaten – om de effecten van de omvangrijke economische crisis in onze sector te mitigeren”, schrijven de partijen in een brief gericht aan leiders van de EU-lidstaten. ACEA, CECRA en CLEPA wijzen onder meer op de impact van de crisis op het investeringsvermogen van de sector op het gebied van CO2-neutraliteit en digitalisering. Ook de werkgelegenheid in de sector staat onder druk.

‘Steun stimuleert de volledige economie’

De brancheorganisaties benadrukken de belangrijke rol van de automotivesector in de algehele Europese economie. “Het moet worden opgemerkt dat dergelijke steun de volledige economie stimuleert, en niet alleen in landen die het hardst zijn getroffen door de crisis, gezien de complexe leveranciersketen die zijn opgezet door leveranciers, fabrikanten en dealerships in de EU. Onze sector levert een grote waarde aan de Europese economie, met hoogopgeleide en goedbetaalde banen. Programma’s om de vraag te stimuleren versnellen ook de verjonging van het wagenpark op de Europese wegen en draagt bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot en emissies.”

Steunplannen van nationale overheden moeten worden goedgekeurd door de Europees Raad en het Europese Parlement. “Dit betekent dat veel budgetlijnen niet beschikbaar zullen zijn voor 2021. Wij hopen sterk op een snelle en positieve beslissing door lidstaten over het voorgestelde budget om verdere vertragingen te voorkomen.”

Europees steunpakket

De Europese Commissie kondigde eerder al een steunpakket aan om de impact van de coronacrisis te verlichten. Onderdeel hiervan zijn maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren, waaronder de financiering van 1 miljoen openbare laadpalen in de Europese Unie. ACEA, CECRA en CLEPA wijzen erop dat de financiering van deze laadpalen al onderdeel uitmaakt van de Green Deal en het aantal met het oog op de vraag vanuit de markt niet afdoende is. De partijen roepen EU-lidstaten daarom op initiatieven te introduceren om de uitrol van laadinfrastructuur te stimuleren.

De volledige brief van ACEA, CECRA en CLEPA is hier te vinden.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven