maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 15 december 2020

ACEA: Europese ambitie voor 30 miljoen emissieloze auto’s in 2030 staat van de realiteit

De EU’s Sustainable and Smart Mobility Package die onlangs door de Europese Commissie is gepubliceerd is te ambitieus, stelt ACEA. Algemeen directeur Eric-Mark Huitema waarschuwt dat het streven naar 30 miljoen emissieloze voertuigen op de Europese wegen in 2030 ver van de realiteit staat.

Zo blijkt uit eigen onderzoek van ACEA dat in 2019 op EU-wegen 243 miljoen passagiersvoertuig reden. Het aandeel van emissieloze voertuigen is met 615.000 stuks slechts 0,25%. Het gaat hierbij zowel om elektrische voertuigen als voertuigen op basis van een brandstofcel. “Om aan de doelstelling van de Commissie te voldoen, moet het aantal emissieloze voertuigen in circulatie in slechts tien jaar tijd vervijftigvoudigen”, aldus Huitema.

De juiste omstandigheden zijn niet beschikbaar

“Ondanks investeringen van de industrie in dergelijke voertuigen en hun groeiende marktaandeel, zijn niet de juiste omstandigheden beschikbaar om een dergelijk grote sprong te maken.” Zo wijst Huitema erop dat een brede beschikbaarheid van laad- en tankinfrastructuur van cruciaal belang is, zowel voor passagiersvoertuigen als vrachtverkeer. Ook de Europese Commissie erkent dit.

“De Europese Commissie zou zijn ambitieniveau voor het uitrollen van laadinstructuur in de EU moeten afstemmen met zijn ambitie om de CO2-emissies van voertuigen terug te dringen. Het is simpel: hoe hoger klimaatdoelstellingen worden, hoe hoger de doelstellingen voor oplaadpunten en tankstations zouden moeten zijn. Helaas zien we op Europees niveau een mismatch tussen deze twee elementen”, waarschuwt de algemeen directeur van ACEA.

Aantal laadpalen moet vervijftienvoudigen

Zo streeft de Europese Commissie ernaar in 2030 drie miljoen openbare laadplekken beschikbaar te hebben in de EU. ACEA wijst erop dat dit er vorig jaar nog geen 200.000 waren. Dit aantal moet daarom in 11 jaar tijd vervijftienvoudigen. ACEA-leden roepen de EU daarom op nationale overheden te stimuleren meer te investeren in oplaad- en tankinfrastructuur, als onderdeel van een review van de Alternative Fuels Infrastructure Directive (AFID).

“Ervaring laat zien dat een vrijwillige aanpak voor deze infrastructurele doelstellingen niet werkt”, zegt Huitema. “Hoewel sommige EU-landen zeer actief zijn, hebben andere weinig tot niets gedaan. De AFID review moet bindende infrastructurele doelstellingen voor lidstaten omvatten.”

Ook andere instrumenten nodig

Naast infrastructuur zijn ook andere instrumenten nodig om consumenten te stimuleren de overstap te maken naar emissievrije mobiliteit. Denk hierbij aan agressievere carbon pricing, de voortzetting van vernieuwingsprogramma’s voor voertuigen en ondersteunende maatregelen voor het herscholen van werknemers ter ondersteuning van de transformatie van de sector.

De gemiddelde auto in Europa is op dit moment bijna 11 jaar oud. ACEA wijst erop dat het verduurzamen van voertuigen ertoe leidt dat nieuwe auto’s voor veel Europeanen duurder worden. Dit terwijl zij door de economische impact door COVID-19 op dit moment juist minder te besteden hebben. ACEA waarschuwt dat dit de gemiddelde leeftijd van voertuigen kan laten stijgen en daarmee de vernieuwing van het Europese wagenpark kan vertragen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven