maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 27 maart 2020

ACEA: Steun nodig voor automotive industrie in ongekende crisis

De Europese automotive industrie staat door het coronavirus voor een ongekende crisis, die grote consequenties kan hebben voor de sector. Zo zijn veel fabrieken momenteel gesloten door een teruglopende vraag, leverancierstekorten en overheidsmaatregelen. Brancheorganisaties ACEA roept de Europese Unie op tot financiële steun voor automotivebedrijven, leveranciers en dealers.

Eric-Mark Huitema, directeur bij ACEA, spreekt over de ergste crisis waardoor de automotive industrie ooit is getroffen. “Nu alle productie tot stilstand komt en het retailnetwerk in feiten gesloten is, staan de banen van zo’n 14 miljoen Europeanen op het spel. Wij roepen op tot sterke en gecoördineerde acties op nationaal en Europees niveau om directe liquiditeitssteun voor automotive bedrijven, hun leveranciers en dealers.”

Dialoog aangaan

“We waarderen de maatregelen die al zijn aangekondigd, die de broodnodige directe ondersteuning bieden voor zowel werknemers als bedrijven. We moeten echter spoedig het dialoog aangaan met de president van de Europese Commissie om twee dingen te regelen”, zegt Huitema.

“Allereerst: het nemen van concrete maatregelen om onomkeerbare en fundamentele schade aan de sector met permanent verlies van banen, capaciteit, innovatie en onderzoekscapaciteit te voorkomen. Ten tweede moet Europa zich voorbereiden om het herstel van onze sector te stimuleren, wat een belangrijke bijdrage levert aan een versneld herstel van de Europese economie als geheel.”

Productie van reserveonderdelen

ACEA noemt het ook van belang dat de productie en levering van reserveonderdelen op peil blijft, evenals servicenetwerken voor voertuigen. Zo is het onderhoud van voertuigen van kritiek belang voor vitale logistieke diensten en hulpdiensten zoals ambulances, brandweer en politie. “De vrije stroom van medicijnen, voedsel, brandstof, apparatuur en reserveonderdelen in de EU moet onder alle omstandigheden gegarandeerd zijn”, stelt Huitema.

De Europese Unie telt in totaal 229 fabrieken voor de productie en assemblage van voertuigen. Deze fabrieken bieden werk aan zo’n 2,6 miljoen Europeanen. De automotivesector als geheel levert volgens cijfers van ACEA directe of indirecte werkgelegenheid op voor 13,8 miljoen Europeanen. Huitema benadrukt dat de gezondheid van deze werknemers en hun families van groot belang is voor Europese autofabrikanten.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven