Een groot aantal moderne voertuigen zijn relatief eenvoudig te stelen. Het gaat om voertuigen die keyless entry bevatten, een functionaliteit waarmee het voertuig kan worden ontgrendeld en gestart zonder hiervoor de sleutel in het slot te hoeven steken.
Nagenoeg iedere autofabrikant biedt op bepaalde modellen keyless entry aan. Deze functionaliteit is bedoeld om het gebruiksgemak van eigenaren te vergroten, aangezien zij niet langer de sleutel uit bijvoorbeeld hun jaszak of tas hoeven te halen om toegang te krijgen tot het voertuig. Dit is bijvoorbeeld handig als de eigenaar zijn of haar handen vol heeft of de sleutel onderop in een overvolle tas zit. Daarnaast kan de eigenaar het voertuig starten door op de startknop te drukken, zonder hiervoor de sleutel in het contactslot te hoeven steken.
Keyless entry systemen communiceren met de sleutel van een voertuig via radiosignalen. De sleutel wordt alleen geaccepteerd door het voertuig indien deze met succes is geauthentificeerd. Dit voorkomt dat derden het voertuig met behulp van een andere sleutel kunnen ontgrendelen.
In de praktijk levert deze beveiliging echter geen garantie op dat deze functionaliteit niet kan worden misbruikt om het voertuig te stelen. ADAC nam in maart 2016 de proef op de som en nam een twintigtal voertuigen met keyless entry onder de loep. Hierbij heeft de organisatie niet zo zeer geprobeerd de authentificatie van de sleutel te omzeilen, maar juist om het signaal van de legitieme sleutel naar het voertuig te versterken.
Een dergelijke aanval kan worden ingezet in bijvoorbeeld een situatie waar een voertuig voor een woning geparkeerd staat en de eigenaar de sleutel op zijn nachtkastje heeft liggen. Een aanvaller kan in dit geval met behulp van speciale apparatuur het signaal van deze sleutel opvangen, dit signaal versterken en doorsturen naar het voertuig. Het voertuig denkt hierdoor dat de sleutel zich in de nabije omgeving van de auto bevindt, authentificeert deze en ontgrendelt het voertuig. ADAC riep autofabrikanten daarom in maart 2016 al op keyless entry systemen beter te beveiligen om diefstal van voertuigen te voorkomen.
Inmiddels is een jaar verstreken. ADAC heeft daarom opnieuw de proef op de som genomen en heeft ditmaal honderd nieuwe automodellen met keyless entry onderzocht. Hieruit blijkt dat de situatie niet is verbeterd. Zonder uitzondering kon opnieuw ieder model worden geopend en gestart door het signaal van de sleutel te versterken. De organisatie wijst op de gevaren die dit met zich meebrengt. Zo kan een voertuig dat op deze wijze wordt gestart blijven rijden tot het voertuig wordt uitgeschakeld. Dit betekent dat dieven probleemloos met het voertuig kunnen wegrijden. Ook is het mogelijk het voertuig met draaiende motor bij te tanken, waardoor langere afstanden kunnen worden afgelegd met het gestolen voertuig.
Daarnaast waarschuwt ADAC dat deze vorm van diefstal geen enkele braaksporen achterlaat, wat de rechtmatige eigenaar van een gestolen voertuig in problemen brengen. Zo wijst de organisatie erop dat indien een gestolen auto zonder braaksporen wordt teruggevonden dit kan leiden tot vermoedens dat de legitieme eigenaar de verzekering heeft geprobeerd op te lichten door zijn voertuig als gestolen op te geven. ADAC roept autofabrikanten dan ook opnieuw op actie te ondernemen en keyless entry systemen beter te beveiligen.
Een overzicht van alle door ADAC onderzochte automodellen is hier te vinden.
Door: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: Shutterstock