maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

ADAC: ‘Auto’s met keyless entry zijn eenvoudig te stelen’

Een groot aantal moderne voertuigen zijn relatief eenvoudig te stelen. Het gaat om voertuigen die keyless entry bevatten, een functionaliteit waarmee het voertuig kan worden ontgrendeld en gestart zonder hiervoor de sleutel in het slot te hoeven steken.

Nagenoeg iedere autofabrikant biedt op bepaalde modellen keyless entry aan. Deze functionaliteit is bedoeld om het gebruiksgemak van eigenaren te vergroten, aangezien zij niet langer de sleutel uit bijvoorbeeld hun jaszak of tas hoeven te halen om toegang te krijgen tot het voertuig. Dit is bijvoorbeeld handig als de eigenaar zijn of haar handen vol heeft of de sleutel onderop in een overvolle tas zit. Daarnaast kan de eigenaar het voertuig starten door op de startknop te drukken, zonder hiervoor de sleutel in het contactslot te hoeven steken.

Keyless entry systemen communiceren met de sleutel van een voertuig via radiosignalen. De sleutel wordt alleen geaccepteerd door het voertuig indien deze met succes is geauthentificeerd. Dit voorkomt dat derden het voertuig met behulp van een andere sleutel kunnen ontgrendelen. 

Proef op de som

In de praktijk levert deze beveiliging echter geen garantie op dat deze functionaliteit niet kan worden misbruikt om het voertuig te stelen. ADAC nam in maart 2016 de proef op de som en nam een twintigtal voertuigen met keyless entry onder de loep. Hierbij heeft de organisatie niet zo zeer geprobeerd de authentificatie van de sleutel te omzeilen, maar juist om het signaal van de legitieme sleutel naar het voertuig te versterken. 

Een dergelijke aanval kan worden ingezet in bijvoorbeeld een situatie waar een voertuig voor een woning geparkeerd staat en de eigenaar de sleutel op zijn nachtkastje heeft liggen. Een aanvaller kan in dit geval met behulp van speciale apparatuur het signaal van deze sleutel opvangen, dit signaal versterken en doorsturen naar het voertuig. Het voertuig denkt hierdoor dat de sleutel zich in de nabije omgeving van de auto bevindt, authentificeert deze en ontgrendelt het voertuig. ADAC riep autofabrikanten daarom in maart 2016 al op keyless entry systemen beter te beveiligen om diefstal van voertuigen te voorkomen.

keyless

Situatie is niet verbeterd

Inmiddels is een jaar verstreken. ADAC heeft daarom opnieuw de proef op de som genomen en heeft ditmaal honderd nieuwe automodellen met keyless entry onderzocht. Hieruit blijkt dat de situatie niet is verbeterd. Zonder uitzondering kon opnieuw ieder model worden geopend en gestart door het signaal van de sleutel te versterken. De organisatie wijst op de gevaren die dit met zich meebrengt. Zo kan een voertuig dat op deze wijze wordt gestart blijven rijden tot het voertuig wordt uitgeschakeld. Dit betekent dat dieven probleemloos met het voertuig kunnen wegrijden. Ook is het mogelijk het voertuig met draaiende motor bij te tanken, waardoor langere afstanden kunnen worden afgelegd met het gestolen voertuig. 

Daarnaast waarschuwt ADAC dat deze vorm van diefstal geen enkele braaksporen achterlaat, wat de rechtmatige eigenaar van een gestolen voertuig in problemen brengen. Zo wijst de organisatie erop dat indien een gestolen auto zonder braaksporen wordt teruggevonden dit kan leiden tot vermoedens dat de legitieme eigenaar de verzekering heeft geprobeerd op te lichten door zijn voertuig als gestolen op te geven. ADAC roept autofabrikanten dan ook opnieuw op actie te ondernemen en keyless entry systemen beter te beveiligen.

Overzicht

Een overzicht van alle door ADAC onderzochte automodellen is hier te vinden.

 

Door: Wouter Hoeffnagel

Foto’s: Shutterstock
 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven