Elk jaar blijkt de “Salon international de l’auto et accessoires Genève” een van de meest flitsende, meest buitensporige autoshows te zijn die er wereldwijd plaatsvinden – en 2018 is geen uitzondering. Genève is een autoshow die helemaal over de toekomst gaat en de bizarre ideeën die de mensen die bij autobedrijven werken als visie hebben. We werden getrakteerd op een enorm aantal onthullingen, waaronder super auto’s met meer dan 1.000 pk’s, de volgende serie van elektrische consumentenvoertuigen en meerdere concepten voor een vliegende auto. Luxe namen als Porsche en Jaguar probeerden het nieuws te halen naast super merken zoals Lamborghini en McLaren, en de resultaten zijn enkele van de spectaculairste nieuwtjes die we dit jaar zullen zien. En wat waren deze nieuwste snufjes op technologisch gebied?
Bijna alle presentaties gebruikten alternatieve energiebronnen, en de meeste elektrisch. Het grote nieuws was de productieversie van de Jaguar i-Pace. Dit is de eerste SUV die er niet uitziet als een transportbak om fietsen, honden of kinderwagens te vervoeren, maar het is een slanke SUV gericht op mensen die graag autorijden, met een architectuur die al afstand neemt van wat gebruikelijk is voor benzine auto’s.
De Jaguar I-Pace is ongetwijfeld de knapste en meest innovatieve Jaguar uit de handen van ontwerp baas Ian Callum en vertegenwoordigd het eerste elektrische topmodel van een grote fabrikant: elektrisch rijden met klasse.
Goed nieuws, maar we hebben meer interesse in de gewaagde concepten, zoals de Renault EZ-GO. Zelfs volgens de soms maffe normen van Renault lijkt het EZ-GO-concept enigszins bizar. Een enorme, 5, meter lange autonome pod met opklapbaar glazen dak en een uitschuifbare ramp zodat passagiers aan boord kunnen lopen. Renault classificeert het ergens tussen een bus en een taxi en hoopt het rond 2022 te bouwen voor commercieel gebruik. De topsnelheid is beperkt tot 50 km/h en vierwielbesturing zorgt voor een uitstekende manoeuvreerbaarheid.
Binnenin de auto is ruimte voor zes passagiers op een u-vormige bank, evenals een groot vloeroppervlak voor rolstoelen of buggy’s. Dit bevestigd de rol van de EZ-GO als een autonome taxi die kleine groepen mensen op vooraf bepaalde routes in de binnenstad verplaatst. We verwachten dat er in de komende vier jaar meer vergelijkende concepten te zien zullen zijn, terwijl Renault zijn robo-taxi-idee afstemt op productie.
voort met de onthulling van zijn vierde elektrische I.D. concept car, de Vizzion. Deze vijf meter lange sedan is de trots van de serie, en omdat VW het beschouwt als een autonoom voertuig op niveau vijf heeft het geen stuur. In theorie zal het in staat zijn om van deur tot deur te rijden zonder enige interventie van de inzittende. Zij kunnen echter wel interactie ingrijpen door middel van het gebruik van hun stem en gebaren (denk hierbij aan het veranderen van de route).
De vierwielaangedreven auto heeft één elektromotor per as en de 111kWh-batterij geeft een bereik van meer dan 600 kilometer. VW start de productie van de I.D. serie in 2020, maar een auto gebaseerd op het Vizzion-concept volgt een paar jaar later. De Vizzion zal uiteindelijk bijdragen aan het doel van VW om in 2025 één miljoen elektrische voertuigen per jaar te verkopen.
Een nieuwe autoband van Goodyear genaamd Oxygen zou goed bij deze concepten passen. Deze band, hét belangrijkste concept in accessoires op de Salon, heeft een unieke structuur met levend mos dat groeit in de zijwand van de band, die vocht aantrekt vanaf de weg, en deze mos zet de CO2 om in zuurstof. Deze fotosynthese wekt ook een beetje elektriciteit op waarmee strips aan de zijkant van de band verlicht worden wat tot meer veiligheid voor andere weggebruikers leidt. Goodyear schat dat als elke auto in Parijs deze banden zou hebben, dit jaarlijks zo’n 4000 ton CO2 zou verwijderen en 3000 ton zuurstof op zou leveren- een mooie toekomstvisie voor autobanden!
Wie wel eens met de metro reist -of de achtbaan- weet dat elektrische motoren heel krachtig kunnen zijn. Elektrische motoren hebben dan ook de interesse gewekt van de producenten van superauto’s. De Kroatische start-up Rimac leverde autobedrijven elektrische apparatuur zoals infotainment en batterijen en heeft hiervan de ontwikkeling en bouw van zijn C_2 elektrische hypercar gefinancierd.
De cijfers achter de C_2 zijn verbijsterend: elektrische motoren die 1.914 pk en 2.300NM koppel produceren, wat de auto in slechts 1,95 seconden van 0 naar 100 afschiet. De topsnelheid is 415 km/h- de snelste elektrische auto tot nu toe!
De 120kWh-batterij kan een reikwijdte van 600 kilometer halen, en wanneer krachtige snelladers beschikbaar worden, kan de batterij in slechts 30 minuten van 0 tot 80% geladen worden.
Dit soort veelbelovende nummers zien we maar al te vaak in de wereld van eenmalige hypercars, maar het verschil met Rimac is dat de productieversie van de C_2 geen eendagsvlieg is, maar een serie van 150 auto’s, elk geprijsd op 1,7 miljoen euro. Absoluut één om in de gaten te houden.
Toegegeven, niet écht nieuw- maar altijd belangrijk! In de films gaat de droom terug tot Metropolis uit 1927, waar in deze futuristische stad auto’s tussen de Art Deco wolkenkrabbers vliegen. Het Italdesign van Volkswagen en Airbus hebben de krachten gebundeld met Audi en de ster van de show was het concept Pop.Up Next– om duidelijk te maken dat de grote bedrijven nog steeds geloven in een drone die opgeroepen kan worden als aanvulling op een kleine elektrische auto.
De tweezitter is aerodynamischer, lichter en een beetje stijlvoller gemaakt dan de voorganger Pop.Up – genoeg om Audi zijn vier ringen aan de neus te laten toevoegen – en de ingenieurs van Italdesign en Airbus hebben de koppelings- en ontkoppelingssystemen tussen de auto en vliegende drone verbeterd. De reikwijdte van 50 kilometer betekent wel dat het tot de stad Metropolis beperkt zal zijn.
Een andere optie die al beschikbaar is voor verkoop –een primeur- is de in Nederland gemaakte PAL-V Liberty– een goed uitgevoerde kruising tussen een helikopter en een driewielmotor. Met het formaat van een sedan heeft de PAL-V twee afzonderlijke motoren, één voor de vlucht (170 km/h) en één voor de weg (160 km/h) en een bereik van 500 km. Overschakelen naar vluchtmodus duurt zo’n 5 minuten, en met de juiste certificaten zou dit toestel gebruik kunnen maken van heliports, die eenvoudiger beschikbaar zijn dan luchthavens.
Al met al is de technologie achter elektrische auto’s nu écht volwassen aan het worden, en met spanning zien we uit naar de volgende show; onze voorspelling voor een mooi concept: een elektrische Bughatti Veyron die opgepikt kan worden door een Saab Gripen- voor als je écht haast hebt!