Rusland is op 24 februari buurland Oekraïne binnengevallen. De oorlog kent ook impact op Europese autofabrikanten. Zowel BMW, Volkswagen als Porsche melden de productie in Europa tijdelijk te moeten stilleggen door leveringsproblemen. Daarnaast leggen een flink aantal fabrikanten hun productie in en export naar Rusland stil.
Het Nederlandse VDL Nedcar is een van de partijen die hinder ondervind van de oorlog in Oekraïne, meldt De Limburger. Het bedrijf legt zijn fabriek in het Limburgse Born vanaf maandag stil. Aanleiding hiervoor is de stokkende levering van kabelbomen, die via BMW worden aangeleverd. Het is onbekend tot wanneer de productiestop duurt.
De impact van de oorlog in Oekraïne zorgt ervoor dat BMW de productie in zijn fabrieken in München en Dingolfing tijdelijk moet stilleggen, meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung. De productie in Leipzig en Regensburg vindt daarnaast in aangepaste vorm plaats. Ook legt BMW de productie van MINI’s stil in het Britse Oxford, evenals de productie van motors in het Oostenrijkse Steyr. Met name de levering van onderdelen als kabelbomen leiden tot problemen.
Volkswagen ziet zich genoodzaakt de productie in zijn fabrieken in Zwickau en Dresden te onderbreken. In Zwickau is de productie onderbroken, melden diverse media waaronder Automobilwoche. Volkswagen produceert in de ze fabriek de ID3, ID4 en ID5.
De problemen lijken verband te houden met de levering van kabelbomen. Topman Herbert Diess meldt op Twitter dat Volkswagen een speciale actiegroep heeft opgezet die de verdere impact van de oorlog op de productie in kaart brengt.
Net als moederbedrijf Volkswagen meldt ook Porsche dat de levering van kabelbomen door de oorlog is verstoord. Deze worden geproduceerd in het westen van Oekraïne. Een woordvoerder meldt aan Automotive News dat de productie in zijn fabriek in Leipzig naar verwachting tot eind volgende week stilligt. Dit betekent onder meer dat de productie van de Macan en Panamera vertraging oploopt. De fabriek van Porsche in Stuttgart-Zuffenhausen blijft wel operationeel. Hier produceert het bedrijf de 911 en Taycan.
De oorlog raakt niet alleen de productie en levering van voertuigen in Europa, maar ook in Rusland. Diverse autofabrikanten onderbreken hun activiteiten in Rusland. Ook leggen verschillende partijen de export naar het land volledig stil.
BMW legt de productie van voertuigen in heel Rusland stil. Het bedrijf beschikt al zo’n twintig jaar over een fabriek in het Kaliningrad. Het bedrijf produceerde hier vorig jaar nog zo’n 12.000 voertuigen. Ook legt het bedrijf de export van voertuigen naar Rusland stil.
Ook Volkswagen Group staakt de productie in en export naar Rusland. Het gaat hierbij om voertuigen van Volkswagen en zustermerken Audi, Porsche en Skoda. Volkswagen beschikt in Rusland over fabrieken in de omgeving van Moskou.
Toyota neemt eveneens maatregelen. Het bedrijf legt een fabriek in Sint-Petersburg stil. Het bedrijf verwacht niet dat de productie en verkoop in de rest van Europa door de oorlog geraakt zal worden.
Het Japanse Honda legt de export van voertuigen naar Rusland stil, meldt Reuters. Het bedrijf beschikt in Rusland niet over autofabrieken. Honda voorziet onder meer logistieke problemen en problemen bij het innen van betalingen.
Ook Mazda legt de export van zijn automodellen naar Rusland volledig stil, meldt Reuters. Het bedrijf beschikt in Vladivostok als onderdeel van een joint-venture over een fabriek. Mazda staakt het exporteren van onderdelen naar deze fabriek.
Mitsubishi overweegt eveneens de productie in Rusland stil te leggen met het oog op de sancties die zijn ingesteld tegen het land. Het bedrijf beschikt over 141 dealers in Rusland.
Het Britse Jaguar Land Rover onderbreekt de levering van zijn voertuigen aan Rusland. Het bedrijf verkocht 6.900 voertuigen in Rusland in 2021. Het bedrijf wijst op handelsuitdagingen en stelt de situatie continu te monitoren.
Het Duitse Mercedes-Benz zet de productie van auto’s in Rusland stil. Ook de export wordt tijdelijk gestaakt. Het is onduidelijk hoelang de maatregelen gelden. Mercedes-Benz beschikt in de buurt van Moskou over een fabriek, die in 2019 zijn deuren opende.
Volvo Trucks legt de productie van voertuigen in zijn Russische fabriek eveneens stil. Ook staakt Volvo de export naar Rusland met het oog op ingestelde sancties en de verslechterende veiligheid in het land. Het gaat specifiek om een fabriek in Kaluga, op zo’n 150 kilometer afstand van Moskou. Het bedrijf accepteert hier geen zendingen meer, waardoor de productielijn is stilgevallen.
Volvo Cars meldt daarnaast de verkoop van zijn voertuigen stil te leggen met het oog op sancties die zijn opgelegd door onder meer de Europese Unie (EU) en de Verenigde Staten (VS). Het bedrijf noemt het te riskant om nog zaken te doen in het land.