maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 30 juli 2019

Autonome shuttle van NAVYA botst met voetganger in Wenen

Een autonome shuttle van het Franse NAVYA is onlangs in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen in botsing gekomen met een voetgangers. Een 30-jarige vrouw werd met een snelheid van 12 kilometer per uur aangereden door het voertuig. De pilot met de zelfrijdende busjes is naar aanleiding van het ongeluk tijdelijk stopgezet.

Het ongeluk vond plaats met de autonome shuttle die NAVYA heeft ontwikkeld. Dit voertuig is ontwikkeld om in stedelijke gebieden of op privéterrein bezoekers te vervoeren. De shuttle wordt hierbij neergezet als een innovatieve, effectieve, schone en intelligente mobiliteitsoplossing. 

Geen stuur of pedalen aanwezig

De shuttle kan volledig autonoom rijden, zonder dat een menselijke bestuurder aanwezig is. Het voertuig is dan ook niet voorzien van een stuur of pedalen, en zoekt met behulp van een detectiesysteem zelfstandig zijn weg naar zijn bestemming. Hierbij wordt onder meer gebruik gemaakt van lidarsensoren, camera’s, GPS, IMU en odometrie. De gegevens die hiermee worden verzameld worden geanalyseerd met behulp van deep learning algoritmes, die op basis hiervan beslissingen nemen. Indien reizigers het voertuig moeten stoppen zijn hiervoor twee noodremmen beschikbaar.

Het voertuig kan vijftien personen tegelijk vervoeren. De shuttle telt in totaal 11 zit- en 4 staplaatsen. Het voertuig is 4,75 meter lang, 2,11 meter breed en 2,65 meter hoog. De shuttle weegt 2.400 kilogram.

25 kilometer per uur

De shuttle wordt aangedreven met behulp van een elektromotor, die twee van de vier wielen aandrijft. De elektromotor heeft een nominaal vermogen van 15 kW en een piekvermogen van 25 kW. Het voertuig kan zich met een snelheid van maximaal 25 kilometer per uur voortbewegen en een helling van maximaal 12 graden beklimmen. De elektromotor wordt voorzien van elektriciteit met behulp van een 33 kWh LiFeP04 accu. Met behulp van een 3,6 kW stekker kan deze accu in acht uur tijd worden opgeladen, terwijldit proces met een 7,2 kW stekker vier uur in beslag neemt. 

In het Oostenrijkse Wenen voor de shuttle van NAVYA sinds begin juli getest op de openbare weg; een tweetal busjes rijden autonoom door de stad. De voertuigen zijn tijdens de test voorzien van een menselijke bestuurder, die in noodgevallen kan ingrijpen om ongelukken te voorkomen. 

Aanrijding

Onlangs is het echter toch fout gegaan, melden verschillende Europese media. Een shuttle van NAVYA is in botsing gekomen met een voetganger, waarbij het voertuig tegen haar knie aanreed. De vrouw hield naar verluid geen verwondingen over aan het incident. Naar aanleiding van het incident is de proef met de autonome shuttles van NAVYA in Wenen stilgelegd. Het is onduidelijk of en wanneer de voertuigen weer de Oostenrijkse weg op mogen.

Het is niet de eerste keer dat de shuttles van NAVYA in een ongeval betrokken zijn. In 2017 kwam een autonome shuttle van het bedrijf in het Amerikaanse Las Vegas in aanrijding met een vrachtwagen, die achteruit reed. De fout lag echter bij de vrachtwagenchauffeur, die zonder te kijken achteruit zou zijn gereden. Passagiers verklaarden later dat de bestuurder van de shuttle geen ruimte had om achteruit te rijden en het ongeluk hierdoor niet kon voorkomen. Een woordvoerder van de gemeente Las Vegas liet in een reactie op het ongeval toen weten dat de shuttle tijdens het ongeluk precies heeft gedaan wat wordt verwacht: de shuttle was volledig tot stilstand gekomen. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven