Dat de coronacrisis de automotive industrie hard raakt is duidelijk. Hoe hard de verkoopcijfers van nieuwe auto’s echter dalen is onduidelijk. Verschillende onderzoeksbureau’s en analisten publiceren hun voorspellingen, die allen negatief uitvallen.
Zo voorspelt IHS Market dat het aantal verkochte voertuigen in Europa met 1,9 miljoen stuks daalt tot in totaal 15,6 miljoen exemplaren. Dit komt neer op een daling van zo’n 12%. Het Duitse Scope Rating is negatiever en verwacht dat de Europees autoverkopen in 2020 zo’n 20% lager uitvallen. Dit komt in absolute aantallen neer op 3 miljoen minder voertuigen.
Kredietbeoordelaar Moody’s deelt de mening van Scope Rating en verwacht een daling van 21% voor de Europese autoverkopen. Morgan Stanley is positiever en verwacht dat autofabrikanten in Europa zo’n 12,5 miljoen auto’s verkopen in 2020. Dit is 8,8% minder dan de 13,7 miljoen stuks die de kredietbeoordelaar eerder voorspelde.
Hoe groot de schade voor autofabrikanten is blijkt onder meer uit een gesprek van Volkswagen topman Herbert Diess met het Duitse ZDF. Diess schat de economische schade door het coronavirus voor Volkswagen op ongeveer 2 miljard euro per week. “Buiten China verdienen we momenteel niets”, aldus de topman.
Marktanalist Ferdinand Dudenhöffer waarschuwt in Welt am Sonntag dat de Duitse autoindustrie mogelijk met een overschot van 1,3 miljoen auto’s per jaar te maken krijgt. Door de teruglopende vraag is er minder behoefte aan productiecapaciteit. Autofabrikanten bouwen deze dan ook af; Dudenhöffer voorspelt dat Duitsland dit jaar 3,8 miljoen auto’s produceert ten opzichte van 4,7 miljoen stuks in 2019. Door het afbouwen van deze capaciteit komen naar schatting zo’n 100.000 banen in de Duitse automotivesector in gevaar.
De PSA Groep kondigde onlangs aan zijn Europese fabrieken te willen heropenen, nadat deze op 16 maart hun deuren sloten. Zo wilde het bedrijf maandag de productie van transmissies in het Franse Valenciennes weer opstarten. Dit plan stuit echter op verzet van vakbonden, die het risico voor werknemers te groot noemen. De lockdown in Frankrijk is onlangs verlengd tot 15 april.
Sommige andere autofabrikanten breiden hun productiestop juist uit. Zo kondigt Toyota aan zijn Europese fabrieken tot tenminste 20 april te sluiten. Renault legt de productie in alle fabrieken stil, met uitzondering van China en Zuid-Korea. FCA kondigde eind vorige week al aan de productiestop in haar fabrieken met een week te verlengen. Volkswagen legt de productie stil tot in ieder geval 9 april.
Auteur: Wouter Hoeffnagel