Elektrisch rijden is in de ogen van veel overheden de toekomst. Het helpt ons bovendien in de strijd tegen klimaatopwarming. Maar er zijn nu ernstige zorgen dat de productie zal achterblijven door een groeiend tekort aan een belangrijk materiaal: kobalt.
Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Europese Commissie. Kobalt is een bijproduct in de ontginning van koper. Er is steeds meer vraag naar; het wordt veel gebruikt in de lithium-ionbatterijen van elektrische auto’s. Ook de prijs van kobalt is de afgelopen jaren al enorm gestegen.
Zelf produceren
Het onderzoekscentrum van de Europese Commissie schat in dat er vanaf 2025 mogelijk een tekort aan kobalt zal zijn. Dat is ook zo als er meer batterijtechnologieën komen waarbij minder kobalt nodig is. De onderzoekers roepen de EU dan ook om op zelf meer kobalt te produceren. Momenteel wordt het metaal met name uit China en Congo gehaald. In de EU wordt alleen in Finland kobalt ontgonnen. In Spanje en Zweden zijn reservers aanwezig, maar daar is het moeilijker om de stof te ontginnen.
Ondertussen zijn verschillende bedrijven bezig met inventies waarbij minder gebruik gemaakt hoeft te worden van kobalt in de batterijen. Het bedrijf CAMX Power heeft de GEMX-technologie ontwikkeld. Dit is een manier om kobalt op moleculair niveau op kritieke plekken in de kathode van een accu te plaatsen. Uit onderzoeken is gebleken dat deze methode, ondanks minder kobalt, zorgt voor een grotere stabiliteit. Ook zou het produceren dan tegen lagere kosten kunnen gebeuren, aangezien kobalt relatief duur is. Een ton kobalt kostte een jaar geleden nog bijna 100.000 dollar, nu is dat ongeveer 53.000 dollar. Een hoger nikkelgehalte zorgt bovendien voor een hogere energiedichtheid van de accu’s, zo schrijft Tweakers.
CAMX zou op dit moment in gesprek zijn met grote producenten om een licentie voor GEMX te bemachtigen. Volgens de bedenkers zou één producent al hebben ingestemd met het afnemen van een licentie. Ze stellen ook dat met GEMX nog maar vier procent kobalt in een kathode nodig is. Nu is dat nog gemiddeld twintig procent.
CAMX werkte voor de ontwikkeling van GEMX onder meer samen met BASF en Johnson Matthey, twee grote chemiebedrijven.
Bron: AD.nl/EC/Tweakers