1.311 nieuwe zogeheten stekkerauto's – personenvoertuigen die met behulp van een stekker worden opgeladen – zijn in mei op de Nederlandse wegen verschenen. Dit is 123% meer ten opzichte van dezelfde periode in 2017. 88% van de stekkerauto's die in mei werden geregistreerd worden volledig elektrisch aangedreven (FEV).
Dit blijkt uit cijfers van CleanTechnica. De best verkopende stekkerauto in mei was de Nissan Leaf, waarvan er 264 nieuwe exemplaren werden geregistreerd. Ook Tesla doet het goed en staat met twee modellen in de top 3. De Tesla Model S neemt met 254 geregistreerde exemplaren de tweede plaats in beslag, terwijl de Tesla Model X met 173 stuks op de derde plaats staat. De top 5 bestaat verder uit de Volkswagen e-Golf (119 stuks) en BMW i3 (85 stuks).
CleanTechnica wijst erop dat onder andere Tesla hiermee goed presteert; beide modellen van het bedrijf werden in mei in Nederland vaker geregistreerd dan ooit tevoren. Dit versterkt volgens de website de theorie dat Tesla zich in het tweede kwartaal van 2018 in belangrijke mate richt op exportmarkten, waaronder Nederland. Tesla doet dit vermoedelijk in een poging de verkoop van Tesla’s in de Verenigde Staten (VS) af te remmen, met als doel de mijlpaal van 200.000 exemplaren pas in juli in plaats van juni te bereiken. Dit is van belang voor het bedrijf, aangezien Amerikaanse klanten momenteel 7.500 dollar belastingvoordeel krijgen op de aanschaf van een Tesla. Dit voordeel wordt uitgefaseerd zodra het bedrijf in de VS meer dan 200.000 modellen aan de man heeft gebracht.
Als we kijken naar de eerste vijf maanden van 2018 ziet de top 5 er anders uit. In dit overzicht gaat Tesla met de Tesla Model S aan de leiding; in totaal werden 1.113 exemplaren van dit voertuig in 2018 in Nederland geregistreerd. De Volkswagen e-Golf staat met 1.036 exemplaren op de tweede plaats, gevolgd door de Nissan Leaf (991 stuks), Hyundai Ioniq Electric (696 exemplaren) en de Tesla Model X (570 stuks).
Het beeld dat de cijfers van CleanTechnica laat zien komt overeen met recente cijfers van het CBS. Hieruit blijkt bleek dat het aantal volledig elektrische personenauto’s in Nederland in een jaar tijd met bijna 60% is gestegen. Dit segment groeit hiermee fors sneller dan plug-in hybride voertuigen (PHEV’s), waarvan het aantal exemplaren op de Nederlandse wegen in 2017 met 1,6% is gestegen. Een trend die al langer zichtbaar is zet hiermee door: de groei van het aantal PHEV’s in Nederland vlakt af, terwijl het aantal FEV’s juist steeds sneller groeit.
Naast PHEV’s zijn er ook reguliere hybride voertuigen beschikbaar, die doorgaans zijn voorzien van onder andere systemen die tijdens het remmen energie terugwinnen. Deze voertuigen worden nog altijd meer verkocht dan PHEV’s. Als reguliere hybride voertuigen worden toegevoegd aan de top 5 elektrische voertuigen die in mei in Nederland werden geregistreerd, worden de eerste drie posities in beslag genomen door reguliere hybride’s. De Toyota Yaris Hybrid staat met 678 geregistreerde exemplaren op de eerste positie, gevolgd door de Kia Niro HEV met 517 geregistreerde voertuigen. De Toyota C-HR Hybrid staat op de derde positie (433 stuks), gevolgd door de Nissan Leaf en Tesla Model S met respectievelijk 264 en 254 exemplaren.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: CleanTechnica
Bron: CBS
Bron foto: Pixabay IADE-Michoko