BMW i Ventures, de investeringstak van autofabrikant BMW, investeert in de Europese online autoreparateur Caroobi. Caroobi richt zich op het vereenvoudigen en verbeteren van de aftersales ervaring van klanten.
Caroobi is momenteel uitsluitend actief in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. 400 gecertificeerde schadeherstelbedrijven uit deze landen hebben zich bij het platform aangesloten. Klanten van Caroobi kunnen bij deze bedrijven via de website van Caroobi een afspraak maken om schade aan hun voertuig te laten herstellen.
Het platform is erop gericht de afhandeling van schade aan voertuigen zoveel mogelijk te stroomlijnen. Zo hoeven klanten niet af te reizen naar een schadeherstelbedrijf om de schade aan hun voertuig te laten opnemen, maar kunnen zij deze online door een schade-expert van Caroobi laten beoordelen. Caroobi stelt in 80% van de gevallen het probleem op afstand correct te kunnen diagnostiseren, onafhankelijk van het merk of model van het voertuig.
Op basis van deze beoordeling wordt een vaste prijs opgesteld waartegen partners van Caroobi de reparatie kunnen uitvoeren. Hiermee wil het platform onverwachte kosten voor klanten voorkomen. Indien onverhoopt toch additionele reparaties moeten worden uitgevoerd die de prijs beïnvloeden wordt eerst contact opgenomen met de klant.
Nadat de schade is vastgesteld en de benodigde reparaties in kaart zijn gebracht kunnen klanten online een afspraak maken bij één van de schadeherstelbedrijven die zijn aangesloten bij het platform. Klanten kunnen ervoor kiezen hun voertuig zelf af te leveren bij het schadeherstelbedrijf, of hun auto laten ophalen en weer thuis laten afleveren door een partner van Caroobi.
Daarnaast stelt Caroobi lagere prijzen te kunnen hanteren dan onafhankelijke schadeherstelbedrijven. Dit is volgens het bedrijf mogelijk dankzij de grote hoeveelheid onderdelen die het voor zijn partners inkoopt, wat een lagere gemiddelde inkoopprijs van onderdelen oplevert. Dit voordeel berekent Caroobi door aan de klant. Daarnaast worden administratieve taken die schadeherstelbedrijf doorgaans zelf uitvoeren door Caroobi gecentraliseerd verricht, wat tijd en geld scheelt.
Naast BMW i Ventures steken ook de investeringsmaatschappijen DN Capital en Cherry Ventures geld in Caroobi. Hoeveel de drie partijen precies investeren is niet bekend gemaakt, al geeft DN Capital wel aan dat het om miljoenen euro’s gaat. Het geld dat Caroobi beschikbaar krijgt gesteld wordt ingezet om ondermeer het online boekingsproces te verbeteren en daarnaast de diagnose van problemen op afstand te verfijnen. Ook wil Caroobi de software die door partners wordt gebruikt doorontwikkelen en zijn werknemersbestand tegen het eind van 2017 hebben uitgebreid van 60 naar 100 werknemers.
Het is niet bekend of Caroobi plannen heeft ook in Nederland actief te worden. In Nederland is sinds het begin van 2016 overigens 123autoschade.nl actief. Dit platform geeft Nederlandse klanten de mogelijkheid offertes voor schadeherstel op te vragen bij 150 aangesloten schadeherstelbedrijven. Hierbij geven klanten naast hun kenteken enkele aanvullende gegevens op en sturen vier foto’s mee. Op basis hiervan beoordelen bij 123autoschade.nl aangesloten bedrijven de schade aan het voertuig en brengen een offerte uit voor het herstel hiervan. Na 24 uur kan de klant vervolgens besluiten of en welk aanbod hij accepteert.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Caroobi
Bron: BMW Group
Bron: DN Capital
Bron: 123autoschade.nl