De Duitse autofabrikant BMW introduceert op de Consumer Electronics Show (CES) 2022 een technologie waarmee de kleur van het exterieur van de BMW iX Flow kan worden veranderd. De technologie heet E Ink en wordt voor het eerst toegepast op auto’s.
BMW wijst erop dat digitalisering al langer zorgt voor een geïntegreerde gebruikerservaring. De focus ligt hierbij onder meer om individualiteit en emotionalisering van het interieur van verschillende BMW-modellen. Zo kunnen klanten via zogeheten ‘My Modes’ de rijervaring aanpassen door de atmosfeer in het interieur aan te passen. Met behulp van E Ink wil BMW klanten nu ook de mogelijkheid bieden het exterieur van hun voertuig aan te passen op hun individuele wensen en verschillende situaties. De E Ink technologie is gepresenteerd op een BWM iX Flow, een onderzoeks- en ontwerpproject van BMW.
E Ink is in de praktijk een speciale wrap die wordt aangebracht op een voertuig. Het stimuleren van de inkt met behulp van elektrische signalen zorgt dat verschillende kleurpigmenten naar boven worden gebracht. Zo kunnen klanten de wrap de gewenste kleur geven.
Nieuw is E Ink niet. De technologie van het gelijknamige bedrijf is al langer in gebruik voor eReaders. In het geval van de BMW iX Flow is een wrap toegepast met E Ink, die bestaat uit miljoenen microcapsules. Deze hebben de dikte van een menselijke haar. Iedere microcapsule bevat negatief geladen witte pigmenten en positief geladen zwarte pigmenten. Op basis van de gekozen instelling zorgt stimulatie met behulp van een elektrisch veld ervoor dat de witte of zwarte pigmenten zich aan het oppervlakte van de microcapsule verzamelen. De wrap krijgt hierdoor de gewenste kleur.
BMW past ‘generatieve ontwerpprocessen’ toe die ervoor zorgen dat de verschillende segmenten van de wrap goed aansluiten op de contouren van het voertuig. Hierbij wordt rekening gehouden met variaties in zowel licht als schaduw. Dit proces vindt plaats aan de hand van algoritmes.
Bij het creëren van de verschillende segmenten van de wrap past BMW lasersnijtechnologie toe. Deze technologie zorgt hierbij voor de benodigde nauwkeurigheid. Nadat de segmenten zijn toegepast en de stroomvoorziening voor het stimuleren van de pigmenten is aangesloten, wordt de volledige carrosserie verwarmd en gesealed. Dit proces zorgt voor optimale en uniforme reproductie van kleuren bij iedere kleurwisseling.
De technologie kan de nodige veranderingen teweegbrengen voor eigenaren van auto’s. Zo kunnen zij de kleur van hun voertuig op ieder moment aanpassen aan de gewenste kleur. Bijvoorbeeld op basis van hun stemming of weersomstandigheden. Koopt iemand daarnaast een occasion? Dan speelt kleur hierbij naar verwachting geen rol, aangezien deze aanpasbaar is. BMW spreekt over een ‘ongekende potentie voor personalisatie op het gebied van exterieurontwerp’. Op termijn wil het bedrijf voertuigen op de markt brengen waarvan zowel het interieur als exterieur op maat aanpasbaar is.
De voordelen van E Ink zijn niet alleen cosmetisch. BMW meldt dat E Ink ook de efficiëntie van een voertuig vergroot. Zo zijn donkere kleuren beter in het absorberen van warmte. Lichte kleuren reflecteren juist meer en nemen minder warmte op. Slim inspelen op deze eigenschappen leidt tot een hogere energie-efficiëntie van auto’s. Zo zorgt de keuze voor een lichte kleur in een warm klimaat voor een koelere auto. De airconditioning hoeft dan minder hard te werken. In een kouder klimaat zorgt een donkere kleur juist dat warmte beter wordt vastgehouden. En hoeft de verwarming minder te worden gebruikt. Doordat een voertuig minder elektriciteit verbruikt, verbetert ook de brandstofefficiëntie.
De E Ink technologie zelf is volgens BMW ‘extreem energie-efficiënt’. Bij een beeldscherm of projector is energie nodig voor het op constante wijze vertonen van een gekozen kleur. Dit is bij E Ink niet nodig; de technologie gebruik hierbij volgens de fabrikant totaal geen energie.
Auteur: Wouter Hoeffnagel