Zowel de RAI Vereniging als VNA Lease roepen in reactie op de Miljoenennota op tot meer aandacht voor duurzaamheid. De RAI Vereniging pleit voor meer aandacht voor de groeiende behoefte aan meer gezonde individuele mobiliteit. VNA Lease vraagtop haar beurt meer aandacht voor de verdere vergroening van het Nederlandse wagenpark. BOVAG vraagt op haar beurt aandacht voor de aanpassing van de regels rondom de BPM. Door een btw-wijziging dreigen nieuwe voertuigen duurder te worden.
Het kabinet zet volgens branchevereniging voor fabrikanten en importeurs in mobiliteit RAI Vereniging een belangrijke stap naar het versterken van de economie met de geplande extra investeringen in onder meer mobiliteit. De branchevereniging roept het kabinet echter op de gelden ook aan te grijpen ter ondersteuning van de groeiende behoefte naar gezondere individuele mobiliteit. Dit betekent volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck niet alleen investeringen in infrastructuur, maar vooral ook maatregelen om de drempel voor bepaalde vervoersmiddelen te verlagen.
Concreet pleit RAI Vereniging voor het verder stimuleren van het zakelijk gebruik van de tweewieler, het versnellen van de vergroening van het wagenpark en investeringen in innovatie en R&D. “Relevante voorstellen voor concrete maatregelen die eenvoudig en op korte termijn doorgevoerd kunnen worden, legt het kabinet naast zich neer of schuift deze voor zich uit. En als er op korte termijn geen structurele oplossing wordt gevonden voor de stikstofproblematiek, zijn alle (extra) investeringen in bijvoorbeeld infrastructuur vooralsnog weinig waard. Een gemiste kans”, stelt Van Eijck.
VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, ziet in de Miljoenennota belangrijke impulsen voor de Nederlandse economie, die komend jaar naar verwachting met 3,5% groeit. Positief is volgens de branchevereniging onder meer dat 1,5 miljard euro investeringen in infrastructuur naar voren worden gehaald. Ook wordt over een periode van 5 jaar een bedrag van 20 miljard euro geïnvesteerd, waaronder 6,6 miljard euro in infrastructuur.
Wel pleit de VNA voor meer aandacht voor de verdere vergroening van het Nederlandse wagenpark. Renate Hemerik, voorzitter VNA: “De overheid heeft het bedrijfsleven behoed voor een harde landing. Met het Nationaal Groeifonds en de Miljoenennota wordt perspectief geboden voor herstel. We zijn blij dat Nederland zich ‘uit de crisis wil investeren’. Positief is de extra aandacht voor infrastructuur. Die aandacht zouden we ook graag zien in verdere vergroening van het Nederlandse wagenpark.”
Zo stijgt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in 2021 van 8% naar 12%. Het marktaandeel elektrische auto’s groeit, waardoor de overheid geen aanleiding meer ziet voor extra stimulering. Hemerik: “We hebben begrip voor het feit dat stimulering uiteindelijk wordt afgebouwd. Maar het verhogen van de bijtelling op EV naar 12% komt in onze ogen echt een jaar te vroeg. We vinden dat de, al dan niet structurele, effecten van corona nog veel te onzeker zijn. De inzet van EV bij zowel werkgevers als werknemers heeft alle steun nodig, ook in 2021. Het is een misvatting om te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark zonder fiscale stimulering met de juiste snelheid gaat lukken.”
Op dit moment is 1,5% van het Nederlandse wagenpark volledig elektrisch. Door de crisis door de COVID-19 pandemie is de verkoop van nieuwe personenauto’s en daarmee elektrische auto’s echter afgenomen. Dit dreigt de vergroening van het Nederlandse wagenpark te vertragen. De VNA ziet de eerder ingestelde aanschafsubsidie voor nieuwe en tweedehands elektrische auto’s als een mooie star voort het stimuleren van duurzame keuzes door particulieren. Aanvullende stappen zijn volgens de branchevereniging echter nodig.
Hemerik: “Corona heeft geleid tot een grotere behoefte aan individuele vervoermiddelen, waaronder auto’s. Dat maakt het extra belangrijk om vergroening van het wagenpark te intensiveren. Een bredere stimulans voor emissievrije en zuinige nieuwe auto’s, zoals PHEV’s en hybride auto’s zou daarbij helpen.”
Branchevereniging voor ondernemers in mobiliteit BOVAG waarschuwt op haar beurt juist voor een aanpassing van de regels rondom de BPM, de belasting op auto’s, motoren en campers. Het moment waarop de hoogte van de BPM wordt betaald en door de importeur of dealers betaald moeten worden aan de fiscus verandert. Dit moment valt voortaan samen met het moment van eerste registratie van de nieuwe auto, ook wel deel 1a genoemd. De maatregel is bedoeld om de Belastingdienst ‘veel werk’ te besparen, maar brengt volgens BOVAG – waarschijnlijk onbedoeld – een ander effect met zich mee. Zo kan een nieuwe benzineauto gemiddeld zo’n 1.000 euro duurder worden. Een dieselauto kan zelfs 2.000 euro duurder worden. Bij campers kan het prijsverschil oplopen tot tienduizenden euro’s.
Dit komt doordat er btw gerekend dreigt te gaan worden over BPM. “Belasting op belasting dus”, zoals BOVAG het omschrijft. Op dit moment wordt de hoogte van de BPM voorlopig vastgesteld bij de kentekenregistratie (1a). De BPM wordt vervolgens definitief vastgesteld en afgedragen op het moment van het tenaamstellen (1b) van de auto. Doordat de BPM-afdracht aan de Belastingdienst op dit moment heel dicht bij de aflevering van de auto aan de klant ligt, draagt een autobedrijf volgens de Belastingdienst de BPM namens de klant af. Dit wordt ook wel een doorlopende post genoemd. Hierdoor hoeft geen btw betaald te worden over de BPM.
In de nieuwe situatie verandert dit en is geen sprake meer van een doorlopende post. Dit betekent in principe dat btw over de BPM betaald moet worden, wat volgens de BOVAG belasting op belasting is. “Overigens speelt dit probleem niet alleen bij nieuwe voertuigen. Ook gebruikte voertuigen die niet in de zogenaamde margeregeling vallen, of ze nu worden geïmporteerd of op de Nederlandse markt worden verhandeld, zullen te maken krijgen met dit probleem”, schrijft BOVAG.
De branchevereniging gaat de Belastingdienst, Financiën en de politiek wijzen op dit effect en vragen te voorkomen dat autokopers belasting op belasting moeten betalen. “Autobelastingen behoren in Nederland immers al tot de allerhoogste in Europa”, aldus BOVAG.
Auteur: Wouter Hoeffnagel