maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 27 april 2021

Bridgestone ontwikkelt banden op maat voor Lightyear One

De elektrische auto Lightyear One van de scale-up Lightyear is voorzien van banden die speciaal door Bridgestone voor dit voertuig zijn ontworpen. Het voertuig verschijnt eind dit jaar op de markt.

Lightyear is een Brabants bedrijf dat is opgericht door een aantal alumni van het Solar Team Eindhoven. Dit team won in zowel 2013, 2015 en 2017 met behulp van hun zonne-auto de Bridgestone World Solar Challenge. Deze zonne-auto vormde de inspiratie voor de Lightyear One, een productievoertuig dat (deels) rijdt op zonne-energie.

Zonnedak

De Lightyear One is onder meer bekend is van zijn speciale dak, waarin zonnepanelen zijn verwerkt. Het voertuig kan hiermee continu zijn accu’s bijladen, zonder dat hiervoor een laadpaal nodig is. Dat vergroot het bereik van de Lightyear One; Lightyear belooft een WLTP-bereik van 725 km.

Het ontwerp dringt de laadbehoefte van de gebruikers terug. Door het voertuig met behulp van zijn ingebouwde zonnepanelen bij- en op te laden is een laadpaal minder vaak nodig. In de praktijk betekent dit dat gebruikers minder afhankelijk zijn van laadinfrastructuur.

Opladen via zon of elektriciteitsnet

Lightyear stelt dat klanten per jaar 7.000 tot 20.000 kilometers gratis en met behulp van duurzame zonne-energie kunnen afleggen. Met behulp van zonne-energie laadt het voertuig in 1 uur tijd een bereik van 12 kilometer.

Het is echter ook mogelijk het voertuig via het elektriciteitsnetwerk op te laden. Via een 230v-aansluiting kan met een vermogen van 3,7 kW geladen. Dit vertaalt zich naar 35 kilometer bereik per uur. Een openbare laadpaal van 22 kW vergroot dit tot 209 kilometer per uur en een snellader van 60 kW tot 570 kilometer per uur.

Band met lage rol weerstand en laag gewicht

Ter ondersteuning van de prestaties van de Lightyear One zocht de scale-up een band met een zeer lage rolweerstand en een lichter gewicht. Dit helpt onder meer bij het verlengen van de levensduur van de accu, vergroten van de accuradius en verkleinen van de impact op het milieu.

Bridgestone ontwikkelde voor Lightyear de Turanza Eco-banden. Hierbij zijn de lichtgewicht ENLITEN- en ologic-technologieën van het bedrijf voor het eerst gecombineerd. Deze technologieën zorgen voor een lager gewicht door het gebruik van minder grondstoffen tijdens het productieproces. Een ander profiel, grotere diameters, hogere bandenspanning en een slank ontwerp dragen eveneens bij aan het terugdringen van de rolweerstand.

Gewichtsbesparing van 10%

De winst die deze banden opleveren staat gelijk staat aan een gewichtsvermindering van ruim 90 kg. Het totale gewicht van de band per voertuig is met 3,6 kg verminderd, wat neerkomt op 10%. Zonder concessies op het gebied van kilometrage of grip, meldt de fabrikant.

Bij de ontwikkeling van de band is door Bridgestone gebruik gemaakt van een technologie genaamd Virtual Tyre Development. Deze technologie maakt het digitaal modelleren van de prestaties van een band mogelijk. Dit dringt het aantal afgelegde kilometers tijdens outdoor- en bandentesten met 40.000 kilometer terug. De ontwikkeltijd van het product is hierdoor tot 50% korter.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Lightyear

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven