Met een innovatieve productiemethode ontwikkelde het Brunel Solar Team een motor waarbij een magnetische binnen- en buitenring de energie opwekken. Waar reguliere elektromotoren één magneetring hebben, kan deze motor meer vermogen leveren met dezelfde hoeveelheid energie. Daarnaast bevat de motor een sterk type staal dat ook in de racesport wordt gebruikt. Bovendien is de motor lichter dan voorgaande jaren.
Het team heeft voor de ontwikkeling van de motor samengewerkt met specialistische partners, waaronder een magnetenspecialist. “Ieder jaar ontwikkelt het team een eigen auto met onder andere een zonnepaneel, een accu en een boardcomputer. Maar bij het ontwerpen en produceren van een eigen motor zijn we in voorgaande jaren steeds tegen problemen aangelopen. Ik ben dan ook erg trots dat het ons dit jaar wel gelukt is”, zegt Willem van Overbeeke, Electrical Engineer bij het Brunel Solar Team. “Met de implementatie van de twee magneetringen hebben we dit jaar een bijzondere innovatie weten te realiseren. En we gaan er alles aan doen om met onze Nuna 12S de Zuid-Afrikaanse titel te winnen.”
Naast de geavanceerde motor, heeft Nuna 12S ook een opvallend ontwerp. Dit jaar spelen de Delfts blauwe kleur en de Big Five de hoofdrol in het aanzicht van de zonneauto. “De Big Five verwijst naar onze potentiële vijfde titel in Zuid-Afrika. Het is onze ‘vijfde ring’ om in Olympische termen te spreken.
De vijf dieren van de Big Five staan allemaal symbool voor een specifieke eigenschap. De olifant staat voor wijsheid en de neushoorn voor veerkracht. Deze karakteristieken zien we ook terug bij ons team”, zegt Cato Kral, Teamleider van het Brunel Solar Team. “Zo hebben wij de kennis in huis om steeds weer te innoveren, en kunnen wij omgaan met tegenslagen tijdens de race. We bereiden ons maximaal voor om op een veilige manier het uiterste te bereiken op het gebied van zonne-energie en mobiliteit. Daarnaast refereren we met het Delfts blauw op de auto natuurlijk naar onze TU Delft-achtergrond. Zo nemen we thuis toch een beetje mee naar Zuid-Afrika.”
Vergeleken met de afgelopen jaren heeft de zonnerace van dit jaar een nog extremer format. Ditmaal racen de zonneauto’s gedurende acht dagen van Johannesburg naar Kaapstad. Ze worden daarbij geconfronteerd met enorme hoogteverschillen, strenge weersomstandigheden en drukke steden. Ook krijgen ze te maken met etappes waarvan de route slechts kort van tevoren wordt gedeeld. Het zijn de zogenoemde half-blind en blind stages.
Het team met de meeste kilometers na acht dagen, wint de race. Kral: “Dit jaar is alles anders. Het nieuwe format zorgt voor andere strategische overwegingen. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je elke dag zoveel mogelijk loops rijdt, zonder de volgende dag een tijdstraf te krijgen omdat je te laat binnenkwam bij de finish? Ook moeten we rekening houden met snel veranderende weersomstandigheden. Daarnaast rijden we ook op openbare wegen. Gelukkig leert oud-Olympisch coach Marc Lammers ons om samen te werken als een high-performance team. Daardoor zijn wij tegen deze lastige omstandigheden opgewassen. Ik twijfel er dan ook niet aan dat we met onze expertise, ambitie en doorzettingsvermogen een passende strategie zullen vinden om de race te winnen.”
De komende drie maanden gaat het team een test- en voorbereidingstraject in. Daarbij test het team de zonneauto uitvoerig op verschillende circuits in Nederland. Het team kan zich vormen tot een echt race team. Vervolgens vertrekt de gepresenteerde Nuna 12S in augustus richting Zuid-Afrika. Ook het team gaat in augustus naar Zuid-Afrika om een deel van de route te verkennen en de allerlaatste voorbereidingen te treffen.
Lees ook: Zonnecellen geïntegreerd in motorkappen
Fotograaf openingsfoto: Jorrit Lousberg