De Europese Unie (EU) stelt onredelijke eisen aan Chinese autofabrikanten, stelt het Chinese ministerie van Handel. Ook zouden de Europese autoriteiten onredelijk veel informatie opvragen in het kader van het onderzoek naar staatssteun van Chinese autofabrikanten. De Chinese autoriteiten willen met de EU om tafel over de situatie, maar eist daarvoor wel dat de aangekondigde importheffingen van tafel gaan.
De Europese Commissie kondigde onlangs importheffingen aan op elektrische voertuigen geproduceerd in China. Het gaat daarbij niet alleen om Chinese EV-fabrikanten, maar ook om bijvoorbeeld Westerse fabrikanten die in China voertuigen produceren en naar de EU exporteren.
De Europese Commissie concludeert op basis van onderzoek dat Chinese EV-fabrikanten in veel gevallen staatssteun ontvangen. Hierdoor ontstaat volgens de commissie oneerlijke concurrentie. Het stelt dat Chinese EV’s hierdoor gemiddeld 20 procent goedkoper zijn dan Europese tegenhangers.
De importheffingen die de EU invoert variëren per merk. Chinese merken die meewerkten aan het onderzoek en geen los importtarief toegekend krijgen krijgen een importheffing van gemiddeld 21 procent opgelegd. Merken die medewerking weigerden of onvoldoende meewerkten krijgen een importheffing van 38,1 procent opgelegd.
Voor de drie grootste Chinese merken – BYD, Geely (Volvo, Polestar & Lynck & Co.) en SAIC (MG) – gaan de volgende tarieven gelden:
De Chinese overheid is kritisch op het besluit van de Europese Commissie. Het stelt onder meer dat de Europese Commissie onredelijk veel informatie opvraagt bij Chinese fabrikanten van EV’s, meer dan nodig zou zijn. Zo zou de Europese Commissie onder meer een ‘ongeëvenaarde hoeveelheid informatie opvragen over de toeleveranciersketen van Chinese EV-bouwers, zegt een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel tegen Reuters.
De Chinese overheid wil met de Europese autoriteiten om de tafel en praten over een oplossing voor het conflict. Het stelt daarbij als eis dat de aangekondigde importheffingen die op 4 juli in werking treden voor deze datum komen te vervallen. De Chinese minister van Handel Wang Wentao en de Eurocommissaris voor Handel Valdis Dombrovskis hebben volgens de Chinese staatskrant Global Times al afgesproken verder in gesprek te gaan.
China dreigt ook met tegenmaatregelen. Zo werd kort na de aankondiging van de importheffingen al een onderzoek aangekondigd naar het vermeende dumpen van Europees varkensvlees op de Chinese markt. Ook zou een vergelijkbaar onderzoek naar Europese zuivelproducten op komst zijn. Global Times meldt nu ook dat de Chinese autoriteiten importheffingen op Europese auto’s met benzinemotor overwegen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Goran Horvat via Pixabay