Het tekort aan halfgeleiders treft geen enkele sector zo hard als de automotive-sector. Wereldwijd zijn door het chiptekort 18 miljard voertuigen minder geproduceerd. Vooral de Europese automakers kampen met productieproblemen. De kosten van de halfgeleidercrisis voor de Europese auto-industrie bedragen in 2021 en 2021 naar schatting zo’n 100 miljard euro, meldt kredietverzekeraar Allianz Trade.
De auto-industrie moet de hand deels in eigen boezem steken als het gaat om de oorzaak van de problemen. Allianz Trade stelt dat de sector de problemen voor een deel zelf over zich afgeroepen. Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten en de productie afstemden op sterke markten zoals die van computers en datacenters. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie.”
De voertuigproductie in Europa is gedaald tot een ongekend laag niveau van 13 miljoen voertuigen. Tekenen van herstel waren zichtbaar eind 2021 en begin 2022. De productie is inmiddels echter opnieuw afgeremd. Ditmaal niet door het chiptekort, maar door toeleveringsproblemen door aanhoudende lockdowns in China en de Russische aanval op Oekraïne.”
Geeroms: “Volgens onze berekeningen heeft het chiptekort in 2021 en 2022 in Europa bijna 100 miljard euro aan toegevoegde waarde gekost. Positief is dat historisch lage voorraadniveaus bij retailers lijken te wijzen op een groot opwaarts potentieel van de automobielsector.” Wel voegt Geeroms hieraan direct toe dat de toelevering van chips in Europa nog lange tijd een onzekere factor blijven.
De Europese Commissie introduceerde eerder dit jaar de European Chips Act. Hiermee stelt de commissie tientallen miljarden euro’s beschikbaar voor het stimuleren van chipproductie op Europese bodem.
“Europa moet niet denken dat het binnen vijf of tien jaar zelf genoeg chips kan produceren om volledig aan de eigen vraag te voldoen. Beter is het om de Europese steun te richten op haalbare doelstellingen. Dan moet je kijken naar producten waarvoor Europa zelf zowel een grote productie- als eindmarkt is. De auto-industrie is daarvan een prima voorbeeld. Daar zou de eigen chipproductie zich op moeten richten”, stelt Geeroms. Hij noemt het daarom raadzaam om joint ventures aan te gaan met grote mondiale chipmakers.
Het gebruik van chips blijft alleen maar toenemen, verwacht Allianz Trade. De kredietverzekeraar wijst hierbij op een drietal ontwikkelingen. Zo zorgen chips voor verbindingen met het netwerk van de fabrikant en de telefoons van bestuurders. Denk echter ook aan veiligheid, zoals bewegingssensors en dodehoekdetectie. Ook de elektrificatie van voertuigen vraagt om het gebruik van meer chips. Zo bevatten elektrische auto’s twee keer zoveel halfgeleiders als auto’s met een verbrandingsmotor.
“Als we de waarde van alle chips in een auto bij elkaar optellen komen we uit op gemiddeld ruim 600 euro, wereldwijd gezien. Daarmee is die waarde de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld. Die trend zet alleen maar verder door”, besluit Geeroms.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: axonite via Pixabay