Continental sluit zich aan bij een samenwerking tussen BMW Group, Intel en Mobileye rond autonoom rijden. Het technologiebedrijf wordt als ontwikkelpartner en systeemintegrator betrokken bij de samenwerking.
Continental sluit zich aan bij een samenwerking tussen BMW Group, Intel en Mobileye rond autonoom rijden. Het technologiebedrijf wordt als ontwikkelpartner en systeemintegrator betrokken bij de samenwerking.
Het project van BMW Group, Intel en Mobileye werd in juli 2016 aangekondigd. Deze samenwerking moet leiden tot de eerste volledig autonome BMW voertuigen, die in 2021 op de markt moeten verschijnen. De partijen willen echter ook schaalbare oplossingen op het gebied van autonoom rijden gaan leveren aan de volledige automotive industrie. Als systeemintegrator gaat Continental een belangrijke rol spelen bij het industrialiseren van dit platform voor andere autofabrikanten en het sneller op de markt brengen van de gezamenlijke oplossingen.
Autonoom rijden is voor Continental niet nieuw. Het bedrijf voert sinds 2014 in Japan op de openbare weg testen uit met autonome voertuigen. Voor het project van BMW Group, Intel en Mobileye levert Continental ondermeer product- en systeemkennis. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van nieuwe functies en het integreren van geautomatiseerde systemen, waaronder systemen die bestuurders monitoren en bewegingsaansturing. Daarnaast gaat Continental zich richten op het simuleren en valideren van functies. Continental en BMW Group hebben eerder samengewerkt aan verschillende gezamenlijke ontwikkel- en serieprojecten.
“Iedere nieuwe Tier One partner brengt ons dichter bij ons doel: wij willen veilig autonoom rijden tegen 2021 in massaproductie nemen en actief deze technologie vormgeven”, legt Klaus Fröhlicht, bestuurslid van BMW, uit. “Met ons niet-exclusieve aanpak rond deze technologie van de toekomst zullen we een veilige, snelle en kostenefficiënte oplossing leveren die aantrekkelijk is voor andere fabrikanten.”
“Dergelijke partnerships hebben een groot voordeel als het gaat om de complexiteit van de technologie en ontwikkelingen: we hoeven oplossingen die al zijn gebouwd door onze partners niet opnieuw te ontwikkelen. We kunnen immers hun kennis inzetten en voortbouwen op voorbeeld die eerder op de weg zijn getest, en deze aanpassen aan de meest diverse behoeften van klanten. Samen met de betrokken partners kunnen we efficiënter werken aan research & development taken met als doel de volgende generatie technologieën voor geautomatiseerd rijden te ontwikkelen. Daarnaast levert deze samenwerking oplossingen op die kosteneffectiever zijn voor onze klanten en betaalbaar zijn voor eindgebruikers”, aldus Karl Haupt, hoofd van Continental’s Advanced Drive Assistance Systems business unit.
De componenten en systemen waar binnen het project aan wordt gewerkt worden ontwikkeld en geproduceerd op locaties verspreid over de wereld. Het gaat hierbij onder andere om de Verenigde Staten, Japan, China, India en Europa. Continental noemt het van belang ontwikkelvoertuigen te testen op openbare wegen in alle regio’s wereldwijd om zeker te stellen dat autofabrikanten de technologie stapsgewijs kunnen omarmen. Ook benadrukt het bedrijf dat de technologie kan worden aangepast om te voldoen aan lokale vereisten, zoals regelgeving.
Naast Continental is ook Delphi betrokken bij het project. Dit bedrijf richt zich volledig op autonoom rijden en heeft zijn hoofdkantoor in het Britse Gillingham. Delphi richt zich als systeemintegrator op het integreren van de oplossing van BMW Group, Intel en Mobileye in voertuigarchitecturen van OEM’s. Daarnaast levert het bedrijf software- en hardwarecomponenten, waaronder sensoren.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Continental
Bron: BMW Group
Bron: Delphi